Överförande av basunderhåll löser inte järnvägsbranschens utmaningar

Sveriges Järnvägsentreprenörer förordar att den nya regeringen och deras samarbetspartier kompletterar utredningsdirektivet med hur man bäst finner lösningar på dagens utmaningar inom järnvägen och vilka åtgärder som ska göras.

FSJ för gärna samtal om gränssnitten och om vem som ska göra vad i en öppen dialog. Kontrakten kan exempelvis utvecklas genom att besiktning och akut felavhjälpning utförs av Trafikverket. Grunden för utveckling av kontrakt och gränssnitt ska baseras på tidigare utredningar genomförda av Gunnar Alexandersson, Trafikverket och VTI.

Målsättningen ska vara en långsiktig underhållsplan som tas fram i samverkan av järnvägens aktörer då detta bidrar till en ökad punktlighet för resenärer och godsköpare. Att utveckla den hållbara och konkurrenskraftiga infrastrukturen tar tid. FSJ anser att Trafikverket bör få ett övergripande ansvar för kompetensförsörjning och utbildning till järnvägsyrken.

Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ) tillvaratar intresset för företag som i Sverige bedriver verksamhet inom järnvägsentreprenader. Föreningens viktigaste uppgifter är att arbeta för säkerhet, en leverantörsmarknad på lika villkor, tryggad kompetensförsörjning och att verka för en positiv bild av järnvägsbranschen. Läs mer på https://www.jarnvagsentreprenorerna.se/