Övergången från 4G till 5G

Tekniken med 5G har redan anlänt till Sverige och vi tar stegen att använda 5G mer i våra liv. Till en början hindrades tekniken något av de dyrare 5G-abonnemangen och den begränsade nätverkstäckningen.

I början fanns det bara vissa modeller bland telefoner som hade stöd för 5G men nu börjar även billigare alternativ dyka upp och utvecklingen går åt rätt håll. Det är bra att jämföra olika abonnemang för att veta vilken typ av abonnemang som är bra för dig. Med abonnemangkoll får du en bra översikt.

Historiskt

Det var i början av 2000-talet som 3G dök upp. Vid denna tiden var det ovanligt att använda internet på språng. Det var först efter 2010 som du kunde surfa runt vart än du befinner dig. Dock var det begränsade hastigheter. När 4G dök upp innebär det högre hastigheter och möjligheten att exempelvis streama musik och video i telefonen.

5G fakta

• En faktisk nedladdningshastighet på 1 - 10 GB / sekund
  • Upp till en millisekunds fördröjning
  • Mellan 10 - 100 gånger så många fler anslutna enheter
  • Tillgänglighet på 99.9%
  • Täckning 100%
  • Lägre energiförbrukning med 90%
  • I industrimaskiner med låg energi ger det upp till 10 års batteritid

Ett av de större problemen med 4G är att den inte delar all trafik lika, vilket innebär att nätverket kan rymma ett begränsat antal enheter. Tittar man istället på 5G kan det fragmentera trafiken så den viktigaste utrustningen och tjänsterna får ta del av större bandbredd än de som är mindre viktiga.

Vad innebär det egentligen för oss? Idag är det bara några av våra enheter som är anslutna till varandra via internet men i framtiden kommer det se annorlunda ut. Det kommer vara allt från hushållsapparater till smarta hem och produktanläggningar som kommer inkluderas.

Tycker du att ändringarna verkar små och obetydliga idag kommer du märka omfattningen av 5G när du om några år tittar tillbaka. Under de närmaste åren får vi tillgång till snabbare och smartare nätverk.

Förväntningar på 5G

Genom avancerad teknik och den senaste forskningen bör 5G erbjuda bättre hastigheter än vad 4G kan göra. För nedladdning kommer hastigheten vara minst 10 gånger snabbare än vad de snabbaste mobilnäten är idag.

Hastigheten vid nedladdning kommer alltså att vara minst tio gånger snabbare än de snabbaste mobilnät vi har idag. Det kommer senare att kunna erbjudas hastigheter upp till 10 Gbit/s. 5G kommer också ha avsevärt högre

Den femte generationens mobilsystem lanserades brett 2020 som en uppföljare till. Enligt beräkningar kommer routrar och annan hårdvara under 2021-2023 för att nå en massmarknad 2023. Till en början kommer det vara industrikunder och företag som kommer att vara intresserade av tekniken.

Vad kostar en flyttstädning?14.10.2021 19:14:06 CEST | Pressmeddelande

Innan den gamla bostaden lämnas över till de som skall flytta in är det vanligt att en flyttstädning krävs. Vi har här tagit fram information om vad du behöver veta om priset för en flyttstädning och vad du mer bör tänka på innan du väljer firma. Tänk på att gärna skicka ut flera offerter till flera olika städfirmor för att få ett fördelaktigt pris. Läs gärna mer nedan för att få mer information om hur en prissättning görs och ifall du kan få ett billigare pris för din flyttstädning. Hur prissätts en flyttstädning? Det är inte alltid en självklarhet att veta vad du kan förvänta dig men här har vi tagit fram de allra viktigaste faktorerna som avgör priset. Hemstyling.se har tagit fram en priskalkylator som gör det väldigt enkelt att ta reda på kostnaden för just din kommande flyttstädning. När det kommer till bostaden är det först och främst storleken som spelar roll. Mindre bostäder som ligger på ungefär samma kvadratmeter brukar ligga på ungefär samma pris men när det kommer till stör

Gemenskap och samliv skapar bättre förutsättningar för ett bra förhållande1.10.2021 14:41:01 CEST | Pressmeddelande

Det senaste åren har präglats av distans- både i jobb och på hemmaplan. Ingen har kunnat träffa sina nära och kära som man gjorde förr. Det har påverkat flera och många har hittat nya som gamla kärlekar under denna ovissa tid. Till exempel kan vissa fått upp ögonen för sitt gamla tv-spel. Man har rotat igenom förrådet och funnit det gamla playstation 2 som man så ofta spelade på som ung. Andra kanske har hittat andra överraskningar som gamla barnkläder, en gammal dagbok, gamla sexleksaker eller sin borttappade gitarr.