Överlägsen SM-stafettseger för IFK Göteborgs damer

Det blev en överlägsen seger för IFK Göteborgs damer i stafett-SM. Laget kunde defilera i mål närmare 16 minuter före tvåan Göteborg-Majorna OK. I herrklassen tog Stora Tuna ytterligare ett stafettguld.
IFK Göteborgs Elin Månsson, Sanna Fasth och Sara Hagström vinnare i SM-stafetten 2022. Bild: Kristina Lindgren

För tredje året i rad blev IFK Göteborgs damer på söndagen svenska mästare i stafett. Elin Månsson inledde på första sträckan och växlade som andralag efter Sundsvalls OK. Därefter gick Sanna Fasth upp i täten och ökade snabbt avståndet till övriga lag. Hon kunde växla över till Sara Hagström, som då gick ut med ett försprång på över 14 minuter.

- Det var väldigt skönt att ha ett sådant försprång. Jag tänkte att om jag bara håller ihop det så kommer det gå vägen. Jag var nära att hoppa över en kontroll, men jag upptäckte det. Annars hade det blivit katastrof, säger Sara Hagström.

IFK Göteborgs damer har haft ytterligare en stor stafettframgångar i år. I juni vann laget den finska Venlakavlen.

- Vi har väldigt många bra tjejer som slåss om en plats i förstalaget. Det är kul att ha en sådan bredd och att vi kan vara så uthålliga i flera år, säger Sara Hagström.

SM-silvret gick till Göteborg-Majorna OK och bronset till OK Kåre. Tove Alexandersson Stora Tuna föll bort tidigt i tävlingen efter en felstämpling på förstasträckan.

På herrsidan blev det även där samma segrare som förra året. Stora Tuna bestående av Henrik Johannesson, Viktor Svensk och Emil Svensk tog guld före OK Ravinens andralag. Bronset gick till OK Kåre.

- Det var ett jättebra lopp, men jag var lite osäker i början. Jag vet ju att OK Kåres Isac von Krusenstierna kan gå ut hårt och att han bara var några minuter efter så jag var lite nervös ett tag, säger Emil Svensk efter loppet som han ändå beskriver som stabilt.

- När man springer först får de andra jaga bakifrån och man kan springa lite säkrare. Det är en ganska skön känsla att ligga i täten, säger han.

Resultet i D20:

1. IKHP 1

2. Södertälje-Nykvarn

3. KFUM Örebro OK

Resultat i H20:

1. Bredaryds SOK

2. FK Göingarna

3. Växjö OK

Bilderna är fria att använda. Ange fotograf Kristina Lindgren

Stora Tunas Viktor Svensk, Emil Svensk och Henrik Johannesson vinnare i SM-stafetten 2022. Bild: Kristina Lindgren
D20:
1. IKHP 1