Överlägset Sverige till OS-semifinal

Med de stora segersiffrorna 39–30 (21–13) mot Sydkorea är Sverige klara för en historisk OS-semifinal. För första gången i landslagshistorien ska de blågula damerna göra upp om OS-medaljerna.

– Jag är jäkligt stolt över tjejerna, sade förbundskapten Tomas Axnér efter onsdagens överkörning.

Med full kontroll från första minut spelade Sverige ut hela sitt register i OS-kvartsfinalen mot Sydkorea. Genom ett påläst och vaket försvarsspel bäddade man inledningsvis för ett kontringskalas.

Trots flera passmissar ledde Sverige med 8–2 efter nio minuter. Precis som i gruppspelet var Linn Blohm hundraprocentig från linjen. På nio meter gjorde Carin Strömberg och Jamina Roberts rätt spelval.

– Vi går in paus med en bra känsla. Vi kontrollerar första halvlek och gör det vi kommer överens om. Vi vinner många man-man dueller, sammanfattade assisterande förbundskapten Johanna Wiberg matchbilden i paus.

I andra halvlek trummade Sverige på utan några som helst bekymmer. Jenny Carlson tog för sig i anfallsspelet och stannade vid fyra gjorda mål. Lika många som kantduon Elin Hansson och Mathilda Lundström. Faktum var att samtliga svenska utespelare skrev in sig i målprotokollet. Detta tack vare det fantasifulla svenska anfallsspelet som hanterade Sydkoreas försök att störa bolltempot.

Målfesten slutade vid 39–30 till Sverige efter att Sydkoreas Harang Jo fastställde slutresultatet på kontring. Förbundskapten Tomas Axnér var föga förvånande nöjd efter slutsignal.

– Jag är jäkligt stolt över tjejerna. Vi visste att vi skulle möta en nyckfull motståndare. Vi hade superbra koll på dem i första halvlek och var lösningsorienterade och vakna.

Segern innebär att Sverige för första gången ska spela OS-semifinal. Både 2008 och 2016 tog äventyret slut i kvartsfinal.

– Det är såklart en otroligt häftig känsla att göra något som ingen före oss har gjort. Nu njuter vi lite grann innan vi blickar fram.

Semifinalen spelas på fredag. Sverige möter vinnaren mellan Frankrike och Nederländerna som gör upp senare under onsdagen.

SVERIGE–SYDKOREA 39–30 (21–13)
Sverige: Jamina Roberts 6, Carin Strömberg 6, Linn Blohm 6, Elin Hansson 4, Mathilda Lundström 4, Jenny Carlson 4, Johanna Westberg 3, Nathalie Hagman 2, Emma Lindqvist, Anna Lagerquist, Kristin Thorleifsdóttir, Melissa Petrén.
Sydkorea: Kyungmin Kang 8, Jinyi Kim 7, Yura Jung 5, Migyeong Lee 4, Harang Jo 3, Eun Hee Ryu, Haein Sim, Sumin Choi.
Målutveckling: 5 min: 4–2, 10 min: 8–3, 15 min: 12–6, 20 min: 15–8, 25 min: 18–11, 30 min: 21–13, 35 min: 23–13, 40 min: 26–16, 45 min: 29–17, 50 min: 34–20, 55 min: 37–25, 60 min: 39–30.
Utvisningar, Sverige: 3 x 2 min. Sydkorea: 4 x 2 min.
Domare: Viktorija Alpaidze & Tatjana Berezkina, Ryssland.
Publik: 0 (Yoyogi nationalstadion, Tokyo, Japan).

OS, DAMER

Segrare semifinal 1–Segrare semifinal 2

• ROC = Rysslands olympiska kommitté
• För alla matcher, resultat och tabeller, se OS-sidan