Överlevare från Förintelsen berättar om sina upplevelser

Susanna föddes som Lukács, Zsuzsanna i Makó i Ungern (numera Slovakien) den 8 februari 1933. Hennes familj tvingades flytta till Ghettot i Makó. Den sextonde juni 1944 transporterades familjen över Österrike till koncentrationslägret Bergen Belsen i Tyskland. Den 15 april befriades lägret, men hennes far, utmärglad av svält och sjukdom, avled den 17 april.

Susanna kom som överlevande till Sverige och gifte sig 1953 med en dansk man och fick två barn. Som 87-åring reser hon fortfarande runt och berättar om sitt liv som överlevare från Förintelsen.

Susanna, som nu är bosatt i Stockholm, är öppen för att lokal press och media, från den 29 januari och framåt kan ringa henne för en pratstund inför sitt besök den 2 februari i Hedvigs kyrka under Demokrati- och människovärdedagarna. Telefonnummer till Susanna kan fås via Anne Olofsson.

Läs mer om Susanna: https://poddtoppen.se/podcast/1287482909/overlevarna/avsnitt-24-susanna-christensen

Övriga frågor runt veckans arrangemang eller inför Susanna Christensens besök kan besvaras av Anne Olofsson.

Anne Olofsson
Titel: Koordinator Hållbar utveckling, utrednings- och utvecklingsenheten, Norrköpings kommun
Telefon:011-15 11 20, eller 076-128 11 44
E-post: anne.olofsson@norrkoping.se