Överskott för staten i februari 2020

Statens betalningar resulterade i ett överskott på 58,9 miljarder kronor i februari. Riksgäldens prognos var ett överskott på 45,5 miljarder kronor. Högre skatteinkomster än prognos bidrog till utvecklingen.

Det primära saldot, som består av skillnaden mellan statens inkomster och utgifter, blev 13,9 miljarder kronor högre än prognostiserat. Skatteinkomsterna var cirka 12 miljarder kronor högre än väntat, vilket främst förklaras av högre inbetalningar av kompletterande skatt och något lägre utbetalningar från skattekontot än i prognosen. Samtidigt blev övriga inbetalningar något högre än prognos, bland annat till Jordbruksverket.

Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 0,7 miljarder kronor högre än beräknat. Det berodde främst på högre utlåning till Försvarets materielverk.

Räntebetalningarna på statsskulden var i linje med prognos.

För tolvmånadersperioden till och med februari 2020 visade statens betalningar ett överskott på 118 miljarder kronor.

Statsskulden uppgick till 1 055 miljarder kronor i slutet av februari.

Utfallet för mars 2020 publiceras den 7 april, kl. 09.30.

Elin Stenbacka, makroekonom, 08 613 45 99
Pressfunktionen, 08 613 47 01

Statens budgetsaldo och nettolånebehov1 (miljoner kronor)
Utfall feb.Prognos feb.Differens feb.Ack. diff.2Utfall 12-mån
Budgetsaldo58 87745 53313 34513 345118 001
Nettolånebehov1-58 877-45 533-13 345-13 345-118 001
Primärt saldo3-60 092-46 208-13 885-13 885-57 505
Nettoutlåning till myndigheter m.fl.4-121-799678678-84 447
Räntor på statsskulden1 3361 474-139-13923 951
  - Ränta på lån i svenska kronor1 0691 010595918 363
  - Ränta på lån i utländsk valuta-118-34-84-84-426
  - Realiserade valutakursdifferenser385498-113-1136 014
1 Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken.
2 Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos (februari 2020).
3 Nettot av statens primära utgifter och inkomster.
4 Nettot av myndigheter med fleras in- och utlåning i Statens internbank. Nettoutlåningen innehåller såväl löpande statlig verksamhet som tillfälliga poster, vilka kan beslutas med kort varsel. In- och utlåningen påverkar nettolånebehovet och statsskulden, men omfattas inte av det statliga utgiftstaket.

Statistik om nettolånebehovet, statens upplåning och statsskulden:

Det månatliga utfallet av statens nettolånebehov ingår i Sveriges officiella statistik.

Corline Biomedical AB: Europeiska patentmyndigheten avser godkänna Renaparin-patent7.7.2020 17:59:09 CESTPressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”bolaget”) har i ett så kallat Intent to Grant -brev fått besked från det europeiska patentmyndigheten, European Patent Office (”UPO”), att myndigheten avser bevilja bolagets patentansökan P9346EP00. Patentansökan omfattar Corlines teknik att behandla och skydda blodkärl i organ för transplantation. Corline utvecklar produkten Renaparin® för att förbättra njurtransplantation med målet att förebygga den ischemi-/reperfusionsskada som uppstår i upp till 40 procent av alla njurtransplantationer och som kan leda till sämre njurfunktion och i värsta fall re-transplantation. En klinisk fas 1-studie omfattande 16 patienter har nyligen avslutats där Corline konstaterar att Renaparin® funnits vara säkert att administrera i samband med njurtransplantation. UPO meddelar att man avser bevilja bolagets patentansökan vilken omfattar den generella tekniken att skydda blodkärl med bolagets heparinsubstans. Patentet skyddar också den specifika tillämpningen att fö

Eolus och SCA inleder nytt samarbete7.7.2020 15:30:00 CESTPressmeddelande

Hässleholm den 7 juli 2020 Eolus har tecknat avtal om projektering av vindkraft på mark ägd av SCA i Sverige och Baltikum. Samarbetsavtalet innebär initiering av projekt som Eolus och SCA kommer att utveckla tillsammans samt möjligheter utöver detta för Eolus att teckna nyttjanderättsavtal i andra identifierade projektområden. Målet är att kunna nå realiserbara projekt om cirka 1 000 MW. I Sverige innebär avtalet utpekade områden och i Baltikum gäller avtalet samtliga fastigheter som SCA just nu äger i Estland och Lettland. Avtalet innebär även att Eolus avyttrar knappt 600 hektar mark på Ösel i Estland till SCA, samtidigt som parterna tecknar nyttjanderättsavtal som ger Eolus rätt att fortsätta utveckla vindkraftsprojekt på dessa marker. -Vi har en lång och god relation med SCA och är glada över att utveckla vårt samarbete. Genom avtalet tar vi ett nytt steg i vårt samarbete genom att utveckla projekt tillsammans. Med våra kompletterande kompetenser ser jag stora möjligheter att utvec