Överskottet av nya hyresrätter tilltar i kölvattnet av den dramatiskt minskade efterfrågan på nya bostäder

Under det första kvartalet i år fanns för första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder ett överskott på hyresrätter för Sverige som helhet. Under kvartal två ökade detta överskott markant till följd av en kraftig nedgång i den köpkraftsberäknade efterfrågan på nyproducerade bostäder. Det senare innebär samtidigt att den tidigare nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor nu har vänt upp. Trots det uppvisar Stockholms län ett fortsatt underskott på nya villor. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för det andra kvartalet i år.

SBAB Booli Housing Market Index (HMI) mäter hur efterfrågan på nyproducerade bostäder förhåller sig till det aktuella utbudet, när hänsyn tas till boendebetalningarna som andel av hushållens inkomster (sett till bland annat bopriser, räntor, amorteringar och hyror), preferenser för olika boendeformer och flyttmönster mellan kommunerna. Indexet ger en signal om det råder balans, överskott eller underskott på marknaden för nyproducerade bostäder för olika upplåtelseformer i olika områden i Sverige.

Under det första kvartalet i år fanns - för första gången sedan SBAB började följa balansen i nyproduktionen av bostäder - ett överskott av hyresrätter för Sverige som helhet. Under kvartal två i år har detta överskott ökat markant i kölvattnet av den generellt minskande efterfrågan på nyproducerade bostäder. HMI för andra kvartalet 2022 visar också att det tidigare överskottet på nya hyresrätter i Skåne län och Västra Götalands län har ökat ytterligare. Den generellt lägre efterfrågan på nya bostäder innebär samtidigt att den tidigare nedåtgående trenden mot underskott på nyproducerade villor nu har vänt upp. Trots det uppvisar Stockholms län ett fortsatt underskott på nya villor. Även efterfrågan på nya bostadsrätter minskar men där råder alltjämt någorlunda balans mellan efterfrågan och utbudet i samtliga tre storstadsregioner.

- I kölvattnet av hushållens markant minskande köpkraft, till följd av hög inflation i allmänhet och höga el- och drivmedelspriser i synnerhet, har efterfrågan på nyproducerade bostäder sjunkit dramatiskt på senare tid. På marknader med redan befintliga överskott på nya bostäder, som för hyresrätter i Västra Götaland och Skåne län, driver detta upp överskottet ytterligare. För marknader med redan befintliga underskott, som för villor i Storstockholm, minskar den sjunkande efterfrågan i stället underskottet, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

- Vissa byggare talar om ett tvärstopp i försäljningen av nya bostäder, vilket vi också ser i noterade försäljningar på Booli. Vårt eget beräknade efterfrågemått på nya bostäder, som utgår från hushållens betalningsförmåga, visar också att den köpkraftsberäknade efterfrågan har sjunkit kraftigt. Trots detta har vi - än så länge - inte sett att bostadsbyggarna har sänkt priserna. Skälet är troligen att de har hamnat i lite av vad man skulle kunna kalla en rävsax där priset på insatsvarorna i produktionen har blivit dramatiskt mycket högre än vad som budgeterades när projekten planerades och drogs i gång. Jag skulle bli förvånad om vi snart ändå inte får se en viss uppgång i andelen prissänkta objekt då ju priserna på andrahandsmarknaden sjunkit markant den senaste tiden, säger Robert Boije.

Se separat bilaga med diagram för HMI beräknat för Sverige som helhet, olika län och städer, samt Excelbilaga med indexet beräknat för ett antal kommuner.

Om indexet
SBAB Booli Housing Market Index (HMI) är ett bostadsmarknadsindex som speglar läget i nyproduktionen av olika bostadstyper i alla de områden i Sverige där det finns tillräcklig försäljningsstatistik. Indexet mäter hur utbudet av nya bostäder och priserna på dessa förhåller sig till efterfrågan med hänsyn tagen till bland annat hushållens köpkraft på respektive ort (inkomstfördelningen), preferenser för olika boendeformer och flyttmönster. Ett index inom spannet 0,5–1,5 tolkas som en nyproduktionsmarknad som i stort är i balans. Ett index som överstiger 1,5 tolkas som att nyproduktionsvolymen är tydligt större än hushållens efterfrågan. Ett index som understiger 0,5 innebär att utbudet av nya bostäder är tydligt mindre än hushållens efterfrågan. Indexet kan ändras bakåt i tiden i det fall historiska data, bland annat från SCB, ändras. I två bilagor finns indexet beräknat för alla de områden där tillräcklig pris/hyresstatistik finns och ett urval av diagram för olika områden.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 293 000 och 420 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2022). Antal medarbetare (FTE) är 860. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Fortsatta - och i vissa regioner kraftiga - prisfall på bostäder i september2.10.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Priserna på både lägenheter och hus fortsatte falla brett och i några regioner kraftigt i september. I Stormalmö och Norra Sverige föll lägenhetspriserna mest (knappt 3 procent). Huspriserna föll som mest i Norra Sverige (drygt 5 procent) och Storgöteborg (knappt 5 procent). Priserna på hus i Stormalmö stod stilla, men föll i säsongsrensade termer. Sedan priserna stod som högst har lägenhetspriserna, beroende på region, fallit sammanlagt med mellan 8 och drygt 10 procent. Sedan tidigare toppnoteringar har huspriserna fallit med sammanlagt drygt 14 procent i Storstockholm och Storgöteborg. I säsongsrensade termer är prisfallet den största månadsnedgången för Sverige som helhet sedan det år prisindexet började beräknas för (2013). Detta visar SBAB och Boolis prisindex HPI som baseras på samtliga bostadsförsäljningar registrerade på Booli under september.

Rekordstort intresse för rörlig ränta i augusti20.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under augusti valde 80 procent av SBAB:s nya villakunder bolån med tre månaders bindningstid på hela bolånet, vilket är en ökning sedan juli då motsvarande andel villakunder var 71 procent. Ökningen blir än mer markant jämfört med juni då 57 procent av villakunderna valde tre månaders bindningstid. 86 procent av bostadsrättskunderna valde tre månaders bindningstid på hela bolånet i augusti (79 procent i juli och 64 procent i juni). 6 procent av både villa- och bostadsrättskunderna valde att binda sitt bolån, vilket är en minskning sedan i juli. 14 procent av villakunderna respektive 8 procent av bostadsrättskunderna valde en mix av rörligt och bundet.

Bostadsbyggandet tvärnitar och bostadspriserna fortsätter att falla15.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den svenska ekonomin spås gå in i nolltillväxt nästa år. Arbetslösheten väntas trots det bara öka svagt. En envist hög inflation gör att styrräntan förväntas höjas med 0,75 procentenheter i nästa vecka för att sedan toppa på 2,25 procent i februari nästa år. Det gör att den rörliga boräntan kommer att höjas snabbare än väntat. Bostadspriserna bedöms kunna falla med 20 procent från toppen till botten. Det i kombination med den kraftiga prisuppgången på insatsvaror gör att antalet påbörjade nya bostäder väntas falla brant nästa år. Valutgången väntas inte ha någon avgörande betydelse för bostadsmarknaden på kort sikt. Detta är några av slutsatserna i årets tredje nummer av SBAB:s rapport Bomarknadsnytt.