Översvämningar orsakar strömavbrott i södra Närke

Stora regnmängder under helgen har orsakat omfattande översvämningar i södra Närke. I nuläget vet inte E.ON hur många som drabbats av strömavbrott.

Värst drabbat är centrala Hallsberg, men även Kumla, Hjortkvarn, Östansjö, och landsbygden runtom Hallsberg.

- Alla våra större nätstationer är fortfarande spänningssatta, men vi vet i nuläget inte hur många elnätskunder som kan vara drabbade av strömavbrott i södra Närke. Det vet vi först när vi får in felanmälningar av kunderna, säger Efwa Nilsson, E.ONs regionchef i Örebro.

E.ONs personal försöker nu få en överblick över situationen, och hur elnätet har påverkats av översvämningarna.

- Alla anläggningar måste betraktas som strömförande, så vi vill i nuläget uppmana till försiktighet. I övrigt får vi, som alla andra, avvakta tills vattnet börjar sjunka undan, säger Efwa Nilsson.

Strömlösa kunder uppmanas att felanmäla till E.ON på nummer 020-88 00 22.

För mer information kontakta:Torbjörn Larsson, Kommunikation E.ON Elnät, 070-637 32 77

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.