Översvämningar orsakar strömavbrott i södra Närke

Stora regnmängder under helgen har orsakat omfattande översvämningar i södra Närke. I nuläget vet inte E.ON hur många som drabbats av strömavbrott.

Värst drabbat är centrala Hallsberg, men även Kumla, Hjortkvarn, Östansjö, och landsbygden runtom Hallsberg.

- Alla våra större nätstationer är fortfarande spänningssatta, men vi vet i nuläget inte hur många elnätskunder som kan vara drabbade av strömavbrott i södra Närke. Det vet vi först när vi får in felanmälningar av kunderna, säger Efwa Nilsson, E.ONs regionchef i Örebro.

E.ONs personal försöker nu få en överblick över situationen, och hur elnätet har påverkats av översvämningarna.

- Alla anläggningar måste betraktas som strömförande, så vi vill i nuläget uppmana till försiktighet. I övrigt får vi, som alla andra, avvakta tills vattnet börjar sjunka undan, säger Efwa Nilsson.

Strömlösa kunder uppmanas att felanmäla till E.ON på nummer 020-88 00 22.

För mer information kontakta:Torbjörn Larsson, Kommunikation E.ON Elnät, 070-637 32 77

E.ON Sverige ingår i den internationella E.ON-koncernen, som är ett av världens största investerarägda energiföretag. E.ON har 3 300 medarbetare i Norden och omsatte under 2014 drygt 34 miljarder kronor. Som energibolag vill vi bidra till att bygga det hållbara samhället. E.ON investerade 66 miljarder kronor i Norden mellan 2006 och 2013. 2014 gjorde vi fortsatta investeringar som kopplar till vårt långsiktiga förvaltande och utvecklande av svensk energiproduktion, samt i utvecklingsprojekt inom hållbara städer samt smarta nät.

E.ONs pressjour 040-25554024-timmarsservice för dig som är journalist. Telnr på denna sida är endast avsedda för journalister.Övriga hänvisas till Kundservice tel 020-222424 eller Felanmälan tel 020-880022.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.