Ovisst inför Svenska Cupens avgörande

I helgen avgörs Svenska Cupen på herrsidan i Södertälje. Vi som såg dammatcherna slogs av den höga kvaliteten och vinnarinställningen hos spelarna när en nationell titel stod på spel. Räkna med samma sak nu när Södertälje, Wetterbygden, Borås och BC Luleå gör upp om en plats i Europacupen samt vandringspokalen.
Axel Nordström, BC Luleå dunkar på Borås i fredagens möte i SBL.

Foto:
Bildbyrån, Jörgen Jarnberger

- Cupen är ett superkul format, en grej man hoppats skulle komma mycket tidigare egentligen. Det varierar från land till land, men utomlands så har generellt cupen en hög status och det är alltid kul för publiken. Som ett finalspel final mitt i säsongen där en plats i Europa står på spel, säger Södertäljes spelare Anton Gaddefors till SolidSport som sänder alla matcher.

Inför SBL-säsongen var det tre lag som på förhand tippades göra upp om guldet. Dessa tre återfinns även nu i Svenska Cupens Final Four där Sveriges 25 bästa lag deltar. Men Södertälje, Borås och BC Luleå har även fått sällskap av skarpskjutande Wetterbygden som ledda av Adam Rönnqvist och Tyler Sabin ska försöka sänka topptrion.

Borås Basket - BC Luleå

Tro dock inte att saker och ting inte hettas upp förrän Wetterbygden äntrar planen. I den första semifinalen ställs nämligen Borås Basket mot BC Luleå. Det råder inga tvivel om att Borås inte längre behöver installera eldkastare bakom sina korgar för att värma publiken. Men istället för att ha enstaka fyrbåkar är hela laget on fire. Om vi avrundar uppåt lite snällt är det hela sex spelare i Borås som snittar dubbelsiffrigt (Andreas Person 9,5 poäng).

Laget har vunnit sex matcher i rad även om man fortfarande långt från rekordsviten 2013/2014 med 22 segrar i sträck. Borås var dock då framförallt ett offensivt lag, nu släpper man istället in minst antal poäng per match i hela SBL. Har offensiven mattats av då? Nej, inte när man har ett sådant trepoängsskytte. Borås skjuter flest trepoängsskott av alla lag i SBL och är även bäst på att sänka dem, laget toppar SBL med nästan 40% från trepoängsland.

Hur ska Luleå kunna stoppa detta? I den senaste SBL-matchen lyckades de inte. Istället för trepoängare klev då Borås William Gutenius in under korgarna och ställde till med oreda, för Luleås del får vi hoppas att de har hittat lösningen. Att kompetensen finns i coaching staff och på planen står utom tvivel, laget släpper in minst poäng av alla förutom Borås och har fantastiska försvarsspelare som Denzel Andersson, Quinton Upshur och Pelle Larsson.

Denna match kan mycket väl bli en försmak på vårens SM-final och vi är alla spända på att se hur de båda lagen beter sig i en direkt avgörande semifinal. Och är det någon spelare Borås fans fruktar så är det BC Luleås Axel Nordström som har sänkt Borås tidigare...

Södertälje mot Wetterbygden

Skulle det mot all förmodan inte gå hett till i den första matchen så väntar mötet mellan hemmalaget Södertälje och uppkomlingen Wetterbygden. De regerande SBL-mästarna var som arrangörer av Final Four direktkvalificerade och gör sin debut i Svenska Cupen. De kommer från en knapp förlust hemma mot BC Luleå där de båda guardsen Jonathan Person och Sheriff Drammeh var avstängda pga diskvalificerade fouls i matchen mot Jämtland. Självklart är de rejält sugna på att vara tillbaka i spel och det kommer säkerligen att ge “sköna gröna” en boost.

Wetterbygden bjöd på fyrverkeri i sin senaste match mot Djurgården. Laget från Vätterns dödra stränder slängde i hela 109 poäng, värst var Tyler Sabin och Calvin Hermanson med 24 respektive 23 poäng. Adam Rönnqvist har omvandlats till en passande guard och hade hela 8 assist, men lita på att bössan fortfarande finns där. Södertälje måste med andra ord vakta sin trepoängslinje, annars kommer Täljehallen stå i brand redan innan finalen...Wetterbygden snittar flest poäng framåt av alla lag i SBL med 91,7 poäng.

Välkomna till Svenska Cupens första Final Four, vi vågar lova att ni inte kommer att bli besvikna. Lös en biljett redan idag eller följ matcherna via SolidSport där Andrew Pleick och Pontus Frivold kommer att guida er.

Lördag 1 februari

Nässjö 92-77

Pressackreditering

Sker via Södertälje Kings till atena.gerontidou@sbbk.se

Axel Nordström, BC Luleå dunkar på Borås i fredagens möte i SBL.