Oxfam missar helt det svenska perspektivet (publicerad som replik i SvD 26/11)

Daniel Liljeberg, Näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel

Oxfam målade på debattplats (24/11) upp en bild av livsmedelkedjor som utnyttjar sin makt som påverkar människor arbetandes inom livsmedelsproduktion. Bland annat påstås att livsmedelskedjor använder sig av så kallade otillbörliga affärsmetoder som att minska en order i sista stund, betala för lite eller att låta bli att betala fakturor i tid. Man missar att en väldigt liten del av livsmedelskedjornas inköp sker direkt mot bönderna. En annan miss är att det nationella perspektivet saknas. Svenska dagligvaruhandelsaktörer uppträder helt enkelt inte på det sättet. Vilket även Konkurrensverket konstaterat.

Låt oss komplettera med det nationella perspektivet. När det kommer till problem med utnyttjande av arbetskraft och löner under levnadsnivå är vi rörande överens med Oxfam. Men vilken status får de tredjepartscertifieringar som skyddar såväl miljö- som arbetsförhållanden framöver med EU-parlamentets mycket långtgående förslag? Ett exempel på dagligvaruhandelns krav gäller antibiotikaanvändning som vi ställer vid inköp av kött. Det bekymrar oss att detta kan komma att betraktas som ett otillbörligt krav.

Konkurrensverket har i två rapporter, en så sent som i somras, konstaterat att konkurrensen i Sverige fungerar väl. Vi är medvetna om att otillbörliga affärsmetoder har debatterats, framför allt i södra Europa, men i Sverige har dagligvaruhandelsaktörer tillsammans med leverantörernas branschorganisation tagit fram en överenskommelse där man tillsammans definierat vad som är god affärssed för att säkerställa att den typ av metoder som Oxfam beskriver inte sker här.

Någon lagstiftning om otillbörliga affärsmetoder som Oxfam förespråkar anser vi således inte behövs i Sverige och skulle inte heller lösa de problem som Oxfam beskriver kring arbetarnas arbetsvillkor. Det ursprungliga förslaget kom till för att skydda bönder, men förslaget har utvecklats och handlar nu istället om förslag om regleringar mellan handeln och i många fall stora multinationella företag.

Skulle regelverket mot otillbörliga affärsmetoder beslutas i enlighet med EU-parlamentets förslag skulle det få svåröverblickbara negativa konsekvenser för hur svensk livsmedelshandel fungerar.

Vi hoppas att den svenska regeringen beaktar det nationella perspektivet och går igenom alla förslagen i EU-direktivet noggrant och dess innebörd för svensk livsmedelssektor. Om politikerna fokuserar på det, kan handeln, leverantörer och organisationer som Oxfam fokusera på att i samma goda anda som tidigare arbeta för goda villkor för de människor som producerar vår mat.

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel

Replik på  Oxfams artikel i Svenska Dagbladet