Oxfam missar helt det svenska perspektivet (publicerad som replik i SvD 26/11)
Oxfam målade på debattplats (24/11) upp en bild av livsmedelkedjor som utnyttjar sin makt som påverkar människor arbetandes inom livsmedelsproduktion. Bland annat påstås att livsmedelskedjor använder sig av så kallade otillbörliga affärsmetoder som att minska en order i sista stund, betala för lite eller att låta bli att betala fakturor i tid. Man missar att en väldigt liten del av livsmedelskedjornas inköp sker direkt mot bönderna. En annan miss är att det nationella perspektivet saknas. Svenska dagligvaruhandelsaktörer uppträder helt enkelt inte på det sättet. Vilket även Konkurrensverket konstaterat.
Låt oss komplettera med det nationella perspektivet. När det kommer till problem med utnyttjande av arbetskraft och löner under levnadsnivå är vi rörande överens med Oxfam. Men vilken status får de tredjepartscertifieringar som skyddar såväl miljö- som arbetsförhållanden framöver med EU-parlamentets mycket långtgående förslag? Ett exempel på dagligvaruhandelns krav gäller antibiotikaanvändning som vi ställer vid inköp av kött. Det bekymrar oss att detta kan komma att betraktas som ett otillbörligt krav.
Konkurrensverket har i två rapporter, en så sent som i somras, konstaterat att konkurrensen i Sverige fungerar väl. Vi är medvetna om att otillbörliga affärsmetoder har debatterats, framför allt i södra Europa, men i Sverige har dagligvaruhandelsaktörer tillsammans med leverantörernas branschorganisation tagit fram en överenskommelse där man tillsammans definierat vad som är god affärssed för att säkerställa att den typ av metoder som Oxfam beskriver inte sker här.
Någon lagstiftning om otillbörliga affärsmetoder som Oxfam förespråkar anser vi således inte behövs i Sverige och skulle inte heller lösa de problem som Oxfam beskriver kring arbetarnas arbetsvillkor. Det ursprungliga förslaget kom till för att skydda bönder, men förslaget har utvecklats och handlar nu istället om förslag om regleringar mellan handeln och i många fall stora multinationella företag.
Skulle regelverket mot otillbörliga affärsmetoder beslutas i enlighet med EU-parlamentets förslag skulle det få svåröverblickbara negativa konsekvenser för hur svensk livsmedelshandel fungerar.
Vi hoppas att den svenska regeringen beaktar det nationella perspektivet och går igenom alla förslagen i EU-direktivet noggrant och dess innebörd för svensk livsmedelssektor. Om politikerna fokuserar på det, kan handeln, leverantörer och organisationer som Oxfam fokusera på att i samma goda anda som tidigare arbeta för goda villkor för de människor som producerar vår mat.
Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel
Replik på Oxfams artikel i Svenska Dagbladet
https://www.svd.se/stora-livsmedelskedjor-missbrukar-sin-makt
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum