På Einar Mattsson ska ingen ska drabbas av skada eller ohälsa på arbetet

Säkerhet jobbar Einar Mattsson med dagligen. Varje år har vi tillfällen då vi fördjupar våra kunskaper och påminner om allt det viktiga. Tidigare år har vi genomfört en säkerhetsdag och i år satsar vi på en hel temavecka. Avstampet är detsamma som tidigare med vår nollvision att “ingen ska drabbas av skada eller ohälsa till följd av arbetet”.

Tema 2021: Stanna upp, reflektera och agera
Förra året var temat ”tänk efter före” kring risker och säkerhet. Vi ska inte utsätta oss själva eller andra för risker som kan undvikas och vi ska hantera de risker som finns på korrekt sätt. Vi säger också till om vi ser någon som utsätter sig själv eller andra för risk.

I år följer vi upp med temat “Stanna upp, reflektera och agera”. Det finns många tillfällen då vi bör stanna upp och reflektera. Vad är viktigt just idag i de arbetsmoment jag ska utföra och hur kan jag utföra dem så säkert som möjligt? Har jag rätt utrustning? Hur ser jag till att säkra upp så att varken jag eller någon annan kommer utsättas för risk eller skada? När vi tänkt klart ska vi också agera. Någon-annan-ismen är vår fiende.

Den digitala och analoga arbetsmiljöveckan
Arbetsmiljöveckan pågår från den 26 till 30 april och den genomförs huvudsakligen digitalt och med visa praktiska moment. Arbetsmiljöveckan involverar alla medarbetare. Utbildnings- och instruktionsfilmer har tagits fram av och med anställda för att exemplifiera faror och ge tips på tänkbara lösningar på återkommande riskmoment. Detta material har sedan kompletterats med material från Diskrimineringsombudsmannen, försäkringsbolag, Trafikverket med flera. Under veckan har samtliga medarbetare utrymme i sin planering till aktiviteter och samtal kopplat till hälsa och säkerhet. Det kan handla om extra ronderingar, egenkontroller eller andra uppföljningar.

‒ Syftet med arbetsmiljöveckan är att vi lär oss ännu mer om våra dagliga risker. Det vi känner till kan vi göra något åt. På så sätt stärker vi vår säkerhetskultur hela tiden. Vissa av aktiviteterna under veckan kommer att vara koncerngemensamma, andra kommer att vara valbara för att passa bättre utifrån vår olika roller och arbetsuppgifter, säger HR-chef Lena Lind.

Strävan och medvetenhet
Regler, rutiner och krav kommer inte att räcka för att uppnå våra mål inom arbetsmiljö. Det är vad vi gör i vardagen som leder oss i rätt riktning. Det räcker inte heller med att några medarbetare arbetar säkert, alla måste arbeta säkert, tillsammans. Att arbeta säkert är att visa omtanke om varandra. På så sätt skapar Einar Mattsson en arbetsmiljö där alla kan känna oss trygga och säkra.

”Den familjära stämningen ska nå ut till de vi möter” — fredagsporträttet med Sophie Berglind7.5.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Sophie Berglind är gruppledare, men nu även chef för hela Einar Mattssons servicecenter som tar emot stora mängder av samtal, mejl och besök. Sophie är alltid glad, positiv och hjälpsam. Hon har ett stort intresse för ledarskap och det finns knappt en fråga som Sophie inte har ett svar på i kundsammanhang, då hon är erfaren, skicklig och diplomatisk. Med coachning, mat och mamma samlar hon insikter och behåller lugnet efter en stressig dag.

Yrkesskicklige Peter Ståhl uppmärksammas med bronsavtryck efter 40 år på Einar Mattsson 28.4.2021 12:16:21 CEST | Nyheter

I ett av Stockholms största privata fastighetsbolag, Einar Mattsson, finns ovanligt många mångåriga medarbetare. Familjebolaget har i årtionden varit en trivsam arbetsplats med möjlighet att yrkesväxla inom koncernen. Nu har Peter Ståhl arbetat över 40 år och uppmärksammas därför särskilt med en plakett i brons. Plaketten har nu placerats synligt på en av familjens fastigheter, kvarteret Uven Större 6, som byggdes samma år som Peter anställdes.

”Ett bolag med starkt kundfokus” — fredagsporträttet med Magnus Öhman23.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Magnus Öhman är ny projekteringschef på Einar Mattsson Byggnads AB. Han är själv hårt jobbande med många bollar i luften, men är en person som helst firar segrarna tillsammans med sina medarbetare. Han har vunnit SM i figurspelet Warmachine och använder Tiger i Nalle Puh som förebild att lösa kluriga problem. Magnus många sidor och erfarenheter kommer väl till pass i Einar Mattsson-koncernen, där han imponerats av hjälpsamma kollegor från start.

”Ett ärligt och stolt företag med en fin historia” — fredagsporträttet med Jonas Palén16.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Jonas Palén är sälj- och marknadschefen som är uppväxt i byggbranschen. Han låter som en riktig söderkis och har haft grönrandiga fotbollströjor på sig sedan barnsben. Han har en enorm humor, har ansvarat för försäljningen av många framgångsrika bostadsprojekt och ligger alltid i framkant vad gäller relationen till kunderna. I skogen och i köket hittar han lugnet och är idag en tryggare chef än tidigare. Han tycker koncerns finans- och analys-avdelning är fantastisk, men har en komplicerad relation med Malta. Här är han, allas vår ”Palle”:

”Jag har fått utvecklas i en trygg miljö med duktiga och hjälpsamma kollegor” — fredagsporträttet med Boris Dundjerovic9.4.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Boris Dundjerovic är en humoristisk, genomtrevlig och vältalig Einar Mattsson-anställd i sina bästa år. Med sin nyfikenhet, med hårt arbete och förmågan att studera andra, har han tagit flera karriärskliv under sina fem år i koncernen. Boris tänkte jobba med design av tyska bilar, men blev istället ekonom. Vad skulle en reklamfilm om Einar Mattsson innehålla om Boris fick göra den? Använder han Whisky för att koppla av? Ja, hans hund Whisky alltså. Det och mycket mer får du svar på i veckans fredagsporträtt.