På flykt ur ett barns perspektiv – filmen om Sarah ska hjälpa och stärka

Sedan 2014 har det kommit cirka 120 000 barn till Sverige, sedan de tvingats på flykt från sina hemländer. Många har bevittnat krig, död och förlust och bär på svåra trauman. En ny rapport från Folkhälsomyndigheten (2019) visar även att vart femte nyanlänt barn upplevt att de känt sig illa behandlade i Sverige på grund av sin bakgrund.

Den 20 juni är det världsdagen för flyktingar. Teskedsorden lanserar nu en animerad kortfilm, Sarahs resa, om barnet Sarah som tvingas fly från sitt hemland på grund av att ett krig bryter ut. I filmen får vi följa hennes resa från hemmet, i flyktinglägret, i båten över havet och i processen med att bygga upp sig själv och ett nytt liv i det nya landet.

Filmen riktar sig till barn mellan sju och nio år och berättar historien om Sarah, vars identitet rymmer så mycket mer än bara det faktum att hon tvingats på flykt från sitt hemland och är ny i Sverige. Sarah är en hjälte som trots motgångar håller fast vid sina framtidsdrömmar och förhoppningar.

– Berättelser kan fungera som både speglar och fönster – de kan både bekräfta och öppna för nya perspektiv. I berättelsen om Sarahs resa förvandlas barnet på flykt till en person med känslor, tankar, drömmar och en framtid. Och någon du kan bli vän med, säger Naomi Grossman, projektledare på Teskedsorden.

Berättelsen om Sarah är baserad på den syriske författaren och ingenjören Imad Elabdalas bok Sarahs journey. Imad flydde 2014 från kriget i Syrien till Sverige. På plats i Sverige började han återigen arbeta som ingenjör, men kunde inte släppa tankarna på de barn han mött under sin flykt. För att kunna hjälpa barn att bearbeta sorgen, traumat och erfarenheterna av flykten och få dem att börja tro på sig själva igen påbörjade han arbetet med karaktären Sarah.

– Om Sarah klev in i mitt klassrum skulle jag längta till rasten för att då skulle jag kunna prata mer med henne, säger Cecilia, 9 år, från en av pilotklasserna som tittat på filmen.

Filmen släpps tillsammans med en lärarhandledning för årskurs 1–3 och finns att se kostnadsfritt på Teskedsordens hemsida: teskedsorden.se/sarahs-resa

Kontakt:
Naomi Grossman, projektledare och kommunikatör Teskedsorden, +46 70 750 79 02, naomi.grossman@teskedsorden.se.

+46 70 750 79 02http://www.teskedsorden.se

Teskedsorden är en ideell organisation som arbetar för mångfald och tolerans genom kulturprojekt riktade till barn och ungdomar i skolan. Stiftelsen är icke-vinstdrivande och finansieras genom stöd från företag, stiftelser och privatpersoner samt via försäljning i vår Gåvoshop. Teskedsorden har 90-konto tilldelat av Svensk Insamlingskontroll.