På fredag tävlar åtta lag om Framtidsstipendiet 2020

På fredag den 13 november möts åtta låg i tävlingen CRE8® the Future som genomförs digitalt via Jernkontoret i Stockholm. Det är en kreativitetstävling med ett verkligt företagscase där de tre bästa lagen tilldelas Framtidsstipendiet på totalt 400 000 kronor. I år kommer externa att få ta del av presentationer och prisutdelning efterföljande veckan.
Deltagare i tävlingen CRE8® the Future 2020

Deltagande lag är de som har den största disciplinära mångfalden.

På den digitala tävlingsdagen den 13 november får studentlagen ett verkligt företagscase. Under tre timmar får lagen komma fram till sin lösning på caset som de sedan presenterar för en jury. Juryn utser de tre bästa lagen.

Framtidsstipendiet om totalt 400 000 kronor finansieras av Sancte Örjens Gille och fördelas med 250 000 kronor för första plats, 100 000 kronor för andraplatsen och 50 000 kronor för tredjeplatsen. Det vinnande laget deltar också vid den digitala Ståldagen den 2 december.

Med anledning av rådande läge genomförs tävlingen digitalt.

I syfte att fokusera på tävlingens olika moment och säkerställa den digitala tekniken för deltagarna, kommer externa personer inte att kunna ta del av tävlingen live. Istället spelas dagen in i sin helhet och klipps samman för delning via Jernkontorets youtube-kanal. Där kommer den som önskar att kunna ta del av casepresentationen, lagens presentationer och juryns motiveringar, under efterföljande vecka.

Om de tävlande lagen

2020 års deltagande lag kommer från 16 olika lärosäten, lagen består av totalt 18 kvinnor och 21 män. För första gången deltar ett gymnasielag i tävlingen.

Nedan presenteras årets utvalda lag. Journalister är varmt välkomna att kontakta de medverkande lagen inför eller efter fredagen den 13 november. För frågor om tävlingen kontakta: maja.bostrom@jernkontoret.se

One stihl, two stiel, many stoeels – Uppsala universitet, Linköpings universitet & Kungliga Tekniska högskolan

Kontaktperson: Joel Waldenbäck, 072-3635963

Green Steel – Kungliga Tekniska högskolan & Handelshögskolan i Stockholm, Lunds universitet