På gång på konserthuset i Uppsala

Julkonserter, nyheter för säsongen 2023 och en hel hög med spännande konserter att vänta under vintern och våren på UKK. Här kommer en kortfattad sammanfattning av en del av allt konserthuset har på gång!

Virtuost och roligt med Mnozil Brass

Fredag 28 april. Blåsarfenomenet Mnozil Brass från Österrike är tillbaka med sin hejdlösa blandning av musikalisk virtuositet och fysisk humor på absolut högsta nivå!

Efter trettio år tillsammans på scen räknas septetten Mnozil Brass som en världens främsta mässingsensembler, med en repertoar som sträcker sig från klassisk musik och opera via schlager till pop och jazz, framförd på bleckblåsinstrument i alla storlekar och utföranden. I den nya showen Phoenix reser de sig ur askan efter pandemin. Lite äldre och klokare – kanske lite mer allvarsamma – men med livsglädjen, skratten och musikaliteten i behåll.

Years of sound

Mer blås!

Söndag 21 maj. En konsert med extra allt! Solister i absoluta världsklass möter Uppsalas Blåsarsymfoniker i ett program som breder ut sig över genregränserna. Det blir klassiskt, jazz, musikal och – framför allt – massor av musikglädje när Magnus Lindgren, Martin Fröst, Nils Landgren och Malena Ernman med Uppsala Blåsarsymfoniker presenterar "Years of sound".

Malena Erman firar 30 år på scenen

Fredag 31 mars. Malena summerar sina första tre decennier på scenen med en färgstark konsert på hemmascenen i Uppsala. Russinen plockas ur nästan tusen år av musik och Malena bjuder på allt från Purcell till pop. Med sig på scenen har hon sina närmsta musikervänner, Allmänna sången och stråkar. En sprakande musikfest väntar!

— Det blir allt från romantisk opera med pompa och ståt till jazz, hits och ”Humlans flykt” av Rimskij-Korsakov, berättar Malena. Jag lovar både allvar, lek och minst fem klänningsbyten med klänningar som jag har sytt själv!

Nassim Al Fakir bjuder barnen att ta över konserthuset

Premiär lördag 4 mars. Under parollen “Så mycket som möjligt för så många som möjligt” tar Nassim Al Fakir hand om programmet på UKK under sex lördagar. Laddad med sin karaktäristiska energi och lekfullhet bjuder Nassim in till ett färgsprakande program med högt tempo. Hela huset blir barnens hus!

Nassim Non-stop:  4/3, 1/4, 29/4, 26/8, 21/10, 2/12
Läs mer: ukk.se/nassim

Uppsala Jazzclub och UKK jobbar ihop

Jazzklubben och UKK presenterar en rad konserter tillsammans under 2023. Först ut:

Fredag 10 mars.
Vokaljazzkvartetten Stockholm Voices bjuder på precisionsslipad stämsång med fyra personliga och ekvilibristiska röster som tillsammans skapar ett unikt sound.

Söndag 2 april.Vårkänslorna svallar när Lisa Nilsson möter storbandet Ekdahl-Bagge Big Band i konsertprogrammet ”You Must Believe in Spring”. Konserten är en hyllning till våren, livet, musiken och repertoaren spänner över flera stilar och språk. Det blir älskade evergreens från Sverige till Brasilien!

Samtida folkmusik i toppklass

Samarbetet mellan UKK och skivbolaget Supertraditional går vidare.

Lördag 11 mars. Forndom och Valkyrien Allstars. En kväll som andas nordiskt mörker i folkloristisk tappning. Kvällen delas av två toppakter på den nordiska folkmusikscenen.

Lördag 22 april. Maija Kauhanen, finsk kanteledrottningen tillika multimusiker, och Samantha Ohlanders, hyllad folkmusiker och landsbygdsaktivist!

Lördag 13 maj. En kväll som tänjer folkmusikens alla gränser! Svenska folklåtar i sin mest musikaliska gestalt och det bästa av den punkiga singer-songwriter-folk som växer fram på Irland just nu. Frifot, Cinder Well & Jim Ghedi!

Världsstjärnan Kidjo

I samarbete med kulturorganisationsn Selam presenterar UKK flera spännande akter under 2023. Vi börjar redan i januari!

Lördag 21 januari. Avin Omar & Goran Kajfeš Subtropic Arkestra. Internationellt hyllad och grammisbelönad svensk jazz möter en av Sveriges vackraste röster i ett psykedeliskt blixtnedslag!

Lördag 20 maj. Angélique Kidjo! En av den afrikanska kontinentens största artister genom tiderna kommer till Uppsala Konsert & Kongress för en Sverigeexklusiv konsert!
Blåsmusik med humor och virtuositet.

Internationell stjärnglans

Tillsammans med arrangören United Voice får konserthuset besök av flera världsartister under året.

Söndag 5 februari.Syrisk-armeniska sångerskan Lena Chamamyan gästar Uppsala med en blandning av egna jazzdoftande kompositioner, folksånger från Mellanöstern och västerländsk musik i ny kostym.

Söndag 3 september. Kayhan Kalhor & Rembrandt Frerichs Trio bjuder på klassiska persiska tongångar i möte med europeisk improvisationsmusik. En gränsöverskridande konsert med historiska instrument som sällan hörts tillsammans på en scen.

Bach-fokus med tre toppmusiker

Torsdag 23 februari. UKK-favoriten Isabelle Faust återvänder tillsammans med Kristian Bezuidenhout och Kristin von der Goltz under en kväll tillägnad Johann Sebastian Bach. Konserten genomförs med stöd av Musikens Hus Vänner som också stöttar flera av säsongens konserter.

Dawood Sarkosh

Afghanistans stora stjärna

Fredag 6 januari. Dawood Sarkhosh är en av Afghanistans mest legendariska artister. Nu återvänder han till Uppsala Konsert & Kongress med en konsert som återupplivar landets traditionella musik. Konserten arrangeras av Salsal förbundet Sverige.

Ny jazzfestival på G!

I maj startar UKK upp en ny jazzfestival tillsammans med Nils Landgren. Det blir årets stora jazzhändelse. Biljettsläpp och mer information inom kort.

Julkonserter på UKK

Bo Kaspers Orkester 25/11

Christmas Night 1/12

Malena Ernman med vänner 7/12

Uppsala domkyrkas gosskör 10/12

Iiris Viljanen - jul på finska 15/12

Sofia Karlsson & Martin Hederos 16/12 (Slutsåld)

Bläddra i det nya programmet: www.ukk.se/program-22-23/

Malena Ernman, foto: Carl Thorborg
Malena Ernman, foto: Carl Thorborg
Dawood Sarkhosh
Avin Omar & Goran Kajfes.
Kristian Bezuidenhout Foto: Marco Borggreve
Isabelle Faust Foto: Felix Broede