På måndag 09.40 lyfter första flyget med BRA från Sundsvall till Göteborg

Det blir inledningsvis en avgång per dag, måndag till fredag från Sundsvall och en från Göteborg, med pris från 798 kronor för en enkel resa inklusive skatter och avgifter.

– Vi är oerhört glada att vi med så kort varsel kunde hitta en lösning som nu möjliggör flyg mellan Sundsvall och Göteborg, säger Christian Clemens som är vd för inrikesflygbolaget BRA.

På mindre än ett dygn stod det klart att inrikesflygbolaget BRA erbjuder en flyglösning mellan Sundsvall och Göteborg efter NextJets konkurs.

Efter sommaren blir det en mer långsiktig lösning med fler avgångar. Fram till 20 juni trafikerar BRA Sundsvall-Göteborg med en flygmaskin av märket ATR 72, med 72 stolar enligt en tillfällig tidtabell för att snabbt komma igång med flygningarna. Därefter blir det ett kortare sommaruppehåll.

– Vi är inte helt klara med detaljerna kring flygtiderna för flygen efter sommaren, men blir det inom de närmaste veckorna, säger Christian Clemens.

Flygtiden mellan Sundsvall och Göteborg är beräknad till 1 timma och 35 minuter.

Från och med nu är det möjligt för alla västernorrlänningar att boka flyg med 100 procent biobränsle mellan Sundsvall och Göteborg, något BRA var först i världen att erbjuda alla resenärer från april i år. www.flygbra.se

Tidtabell: Sundsvall– Göteborg, fram till 20 juni

Avresa Ankomst Mån Tis Ons Tor Fre
SDL-GOT 9:40 11:15 x x x x
SDL-GOT 10:00 11:35         x

Tidtabell: Göteborg– Sundsvall, fram till 20 juni

Avresa Ankomst Mån Tis Ons Tor Fre
GOT- SDL 12:30 14:05 x x x X
GOT- SDL 12:50 14:25         X

För press som vill närvara vid första avgången från Sundsvall till Göteborg, kontakta gärna

Karin Westin, BRAs Stationschef Sundsvall, mob 070-660 76 71 eller

Sara Rylander, Marknadchef Sundsvall Timrå Airport, mob 073-441 14 63

Om inrikesflygbolaget BRA

BRA står för Braathens Regional Airlines. Bolaget etablerades år 2016 efter en sammanslagning av flera regionala, svenska flygbolag som redan ingick samma svenska koncern sedan många år.

Innan övertagandet av flyglinjerna Jönköping - Stockholm och Sundsvall - Göteborg var BRAs marknadsandel av svenska inrikesflyget cirka 30 procent, med 2,2 miljoner passagerare årligen.

BRA har de nöjdaste flygresenärerna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex, som årligen undersöker hur nöjda passagerare är med olika transportbolag. Det har BRA haft år 2016, 2017 och nu även 2018.

BRA bjuder alltid alla ombord på frukost innan klockan 09.00. Kaffe, te med till tilltugg efter 09.00.

BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza som även äger resebyråkedjan Ticket. Braganza är helägt av Per G Braathen och hans familj.

BRA flyger till flest orter i Sverige

Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad.

BRA flyger även till Berlin från Växjö och ett samarbete med Finnair gör det möjligt att flyga till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå.

Under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

BRA och klimatet

BRA blev redan år 2009 världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är bolaget BRA.

I april 2018 började BRA som första flygbolag i världen erbjuda alla resenärer möjlighet att välja 100 procent biobränsle till ett enhetspris om 300 kronor per flygning. Fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

BRAs propellerflygplan bidrar inte till klimatpåverkande höghöjdseffekter. Dessa uppstår på höjder över 8000-9000 meter. BRA flyger på 6000-7000 meter. BRAs jetflygplan flyger på hög höjd endast några minuter per flygning, på de fyra flyglinjerna av BRAs totalt över 20-talet flyglinjer.

BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA handlar med utsläppsrätter inom EU ETS för flygbolagets CO2-utsläpp.

För mer pressinformation:

Jim Hofverberg, BRAs kommunikationsavdelning, 0739-888479, jim.hofverberg@flygbra.se

BRA Pressjour utanför kontorstid: 010-722 16 62

Pressbilder för fri publicering:https://www.mynewsdesk.com/se/flygbra/latest_media

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.