På måndag kl. 21.00 börjar en ny säsong av Veckans bok, med intervjuer från årets bokmässa

Under bokmässan i Göteborg 2019 intervjuade vi 22 av årets mest intressanta svenska fackboksförfattare. De har skrivit om allt från vålnader till rymden, förfalskningar och AI, och porträtt av historiska personer som Selma Lagerlöf, Bellman, Alfred Nobel och Elin Wägner.

Lotta Gröning, Erik Thyselius, PJ Anders Linder, Katarina O'Nils Franke, Catta Neuding, Adam Cwejman och Gunilla Kindstrand intervjuar författarna. Alla intervjuer sänds textade och kan även ses fritt på Axess Play.

Sändningsordning:

14 oktober - Jag vill sätta världen i rörelse. En biografi över Selma Lagerlöf (Anna-Karin Palm)
21 oktober - Geijerarvet. En släkthistoria om dikt och galenskap (Lars Lönnroth)
28 oktober - Som om Gud fanns. Det sekulära samhällets religiösa rötter (Dan Korn)
4 november - Vålnadernas historia (Magnus Västerbro)
11 november - Rymdens alfabet (Maria Küchen)
18 november - Sverige-Polen. 1 000 år av krig och kärlek (Herman Lindqvist)
25 november - Historien om New York (Henrik Berggren)
2 december - Tänkandets maskineri. När AI lär från hjärnan (Martin Ingvar)
9 december - Nobel. Den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris (Ingrid Carlberg)
16 december - Det moderna trettioåriga kriget. Europa 1914-1945 (Klas-Göran Karlsson)
23 december - Bellman. Biografin (Carina Burman)
30 december - Lovisa Ulrika. Konst och kuppförsök (Claes Rainer)

6 januari - Det naturliga. En kritik av queerteorin, transhumanismen och det digitala (Fredrik Svaeneus)
13 januari - I psykiatrins tjänst. En svensk läkares memoarer (Stefan Krakowski)
20 januari - Ryssland utan Putin. Friare, fredligare, rättvisare (Stig Fredriksson)
27 januari - Språken före historien (Tore Janson)
3 februari - Äkta och oäkta förfalskningar. En konstskatt i polishusets källare (Carl-Johan Svensson)
10 februari - Korea. En civilisation i kläm (Lars Vargö)
17 februari - Mannen som ordnade naturen. En biografi över Carl von Linné (Gunnar Broberg)
24 februari - Sverige vid avgrunden 1808-1814 (Dag Sebastian Ahlander)
2 mars - USA:s alla presidenter. Från Washington till Trump (Karin Henriksson)
9 mars - Allt om Karl den tolfte (Håkan Strömberg)

Skönhet, brexit och polarisering i politiken - läs årets första Axess!11.2.2020 07:05:00 CETPressmeddelande

Vad planerar Boris Johnson förutom brexit? Läs PJ Anders Linders ledare. Katarina Barrling skriver om skönhetens kraft genom tiderna. Och flera artiklar ägnas åt den känslodrivna polariseringen som präglar politiken i allt högre utsträckning. Konflikt har blivit populärare än kompromiss, men det som har gått snett kan vridas rätt igen. Om detta och mycket mer i årets första Axess Magasin!

Succén "Förklara din forskning" är tillbaka!4.2.2020 06:45:00 CETPressmeddelande

Ikväll kl 21.00 är det säsongspremiär för "Förklara din forskning" på Axess TV. Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke intervjuar doktorander och nydisputerade forskare. Första säsongen gjorde succé! Där öppnades dörrar till konstkammare, lyftes etiska frågor kring kulturarv i krig och så fick vi se vår historia genom kartor. Nu kommer sex nya spännande samtal - varje tisdag kl 21.00, eller när det passar via axess.se och Youtube.

Till historiens försvar!10.12.2019 06:45:00 CETPressmeddelande

Julnumret av Axess blåser till strid mot den ogina behandlingen av historisk kunskap. Skolverket fick retirera om antiken, men det betyder inte att allt är gott och väl. Skolans historieämne har löjligt få timmar. Historiska erfarenheter ses som dammiga och förlegade. Det duger inte för ett kulturland. Dessutom Emil Uddhammar om kraven på lydnad i klimatdebatten och Richard Swartz om Milan Kundera. Plus 32 extra sidor om höstens svenska facklitteratur.

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.