På måndag kl. 21.00 börjar en ny säsong av Veckans bok, med intervjuer från årets bokmässa

Under bokmässan i Göteborg 2019 intervjuade vi 22 av årets mest intressanta svenska fackboksförfattare. De har skrivit om allt från vålnader till rymden, förfalskningar och AI, och porträtt av historiska personer som Selma Lagerlöf, Bellman, Alfred Nobel och Elin Wägner.

Lotta Gröning, Erik Thyselius, PJ Anders Linder, Katarina O'Nils Franke, Catta Neuding, Adam Cwejman och Gunilla Kindstrand intervjuar författarna. Alla intervjuer sänds textade och kan även ses fritt på Axess Play.

Sändningsordning:

14 oktober - Jag vill sätta världen i rörelse. En biografi över Selma Lagerlöf (Anna-Karin Palm)
21 oktober - Geijerarvet. En släkthistoria om dikt och galenskap (Lars Lönnroth)
28 oktober - Som om Gud fanns. Det sekulära samhällets religiösa rötter (Dan Korn)
4 november - Vålnadernas historia (Magnus Västerbro)
11 november - Rymdens alfabet (Maria Küchen)
18 november - Sverige-Polen. 1 000 år av krig och kärlek (Herman Lindqvist)
25 november - Historien om New York (Henrik Berggren)
2 december - Tänkandets maskineri. När AI lär från hjärnan (Martin Ingvar)
9 december - Nobel. Den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris (Ingrid Carlberg)
16 december - Det moderna trettioåriga kriget. Europa 1914-1945 (Klas-Göran Karlsson)
23 december - Bellman. Biografin (Carina Burman)
30 december - Lovisa Ulrika. Konst och kuppförsök (Claes Rainer)

6 januari - Det naturliga. En kritik av queerteorin, transhumanismen och det digitala (Fredrik Svaeneus)
13 januari - I psykiatrins tjänst. En svensk läkares memoarer (Stefan Krakowski)
20 januari - Ryssland utan Putin. Friare, fredligare, rättvisare (Stig Fredriksson)
27 januari - Språken före historien (Tore Janson)
3 februari - Äkta och oäkta förfalskningar. En konstskatt i polishusets källare (Carl-Johan Svensson)
10 februari - Korea. En civilisation i kläm (Lars Vargö)
17 februari - Mannen som ordnade naturen. En biografi över Carl von Linné (Gunnar Broberg)
24 februari - Sverige vid avgrunden 1808-1814 (Dag Sebastian Ahlander)
2 mars - USA:s alla presidenter. Från Washington till Trump (Karin Henriksson)
9 mars - Allt om Karl den tolfte (Håkan Strömberg)

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!