På Pingstdagen tas den nya kyrkohandboken i bruk

Söndag den 20 maj är det dags för Svenska kyrkan att ta den nya kyrkohandboken i bruk. "Språket, kulturen och teologins uttryck förändras med tiden, och då behöver gudstjänstlivet både följa och stå fast", säger Pär Parbring, Luleå stift.

Svenska kyrkans nya kyrkohandbok tas i bruk på Pinstdagen söndag den 20 maj. Sedan arbetet påbörjades har många väntat på dagen då gudstjänsterna börjar hållas utifrån den nya ordningen.
   – Jag gläds över att det blir ett viktigt avstamp, att vi nu har en ny gemensam ordning att förhålla oss till. Jag tänker också att det kan hjälpa oss att lägga vår tyngdpunkt på det viktigaste – att bygga församling, säger Pär Parbring, stiftsadjunkt för rekrytering och gudstjänstliv.

Den nya kyrkohandboken, den åttonde i ordningen, är en reviderad version av den senaste från 1986. Mycket är sig fortfarande likt, men med möjlighet till variation på en del punkter, inte minst musiken.
   – Vårt gudstjänstliv förändras hela tiden, och har samtidigt en del grunddrag som i princip aldrig förändras. Språket, kulturen och teologins uttryck förändras med tiden, och då behöver vårt gudstjänstliv både följa och stå fast. En ny kyrkohandbok är ett försök att göra en avvägning mellan föränderligt och oföränderligt, säger Pär Parbring.

Meningen är också att hela församlingen tydligare ska inkluderas i att vara med och forma gudstjänstlivet.
   – Ett levande gudstjänstliv, gudstjänstglädje och stor delaktighet, det tror jag är helt avgörande frågor för framtiden. Det beror inte främst på kyrkohandbok, men den här nya kyrkohandboken har goda förutsättningar att hjälpa oss på den vägen, säger Pär Parbring.

KONTAKTA EN FÖRSAMLING NÄRA DIG
Välkommen att kontakta Svenska kyrkan nära dig! Här finns kontaktuppgifter till församlingar i Norrbotten och Västerbotten.

SE IBRUKTAGANDET VIA WEBBEN
Det går att följa högmässan i Uppsala domkyrka via webben. Högmässan och direktsändningen börjar söndag den 20 maj klockan 11.00 och går även att se i efterhand: https://svenskakyrkan.se/kyrkohandboken-20-maj

FAKTA

• Kyrkohandbok för Svenska kyrkan består av tre böcker: Kyrkohandbok, Musikvolym och Missale. De finns publicerade som pdf-filer på kyrkohandbokens webbplats.
  • Tidigare fanns sex olika gudstjänster, nu finns en grundordning men med många olika alternativ. Det betyder bland annat att gudstjänsten kan ges en lokal prägel.
  • Vissa alternativ ger särskilt barn möjlighet vara delaktiga. Musiken har bearbetats för att stärka församlingssång med barn genom t.ex. växelsång och "härmning".
  • Nya texter och böner har skapats och språkliga bearbetningar gjorts, bland annat för att lyfta fram och utveckla olika bilder och uttryck för att kunna tala om Gud och vår tro.
  • Nyskriven musik med drag av bland annat folkton, gospel och visa.
  • En gemensam vigselgudstjänst för alla par.

Luleå stift är ett av Svenska kyrkans 13 regionala stift. Luleå stift omfattar Norrbotten och Västerbotten, en tredjedel av Sveriges yta. Här finns 56 lokala församlingar och 196 kyrkor. Stiftet ska bland annat stödja församlingarna och förvalta egendomar som jord och skog. Biskop sedan 2018 är Åsa Nyström.