På semestern ska det helst läsas deckare

Semestern brukar innebära att fler får tid för läsning, och närmare 7 av 10 svenskar (67 procent) uppger att de brukar läsa eller lyssna på böcker under semestern. Spänning står högt på läslistan och över hälften, 56 procent, tar med sig en deckare i resväskan. Det visar Vings Resepanel där 17 384 personer svarat på frågor om läsvanor under semestern.

Tvärt emot samhällets digitala utveckling så uppger 7 av 10 (74 procent) att de föredrar att läsa på det mer traditionella sättet, en vanlig pappersbok, 13 procent lyssnar helst på ljudböcker medan endast 3 procent uppger att de läser e-böcker.

– Inte helt överraskande är det spänning som toppar läsvanorna i solstolen. Omtyckta genrer är också skönlitteratur, olika magasin och reseguider. Minst populärt är fantasylitteratur och böcker om personlig utveckling, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topplista: Mest populära genrerna för semestrande svenskar? (Fler svar möjliga)

1. Deckare 56 procent
  2. Skönlitteratur 50 procent
  3. Magasin 21 procent (inredning, mode, sport, resor livsstil)
  4. Reseguider 20 procent
  5. Annat 12 procent

4 procent läser böcker om personlig utveckling, 3 procent fantasyböcker.

Topp 5: Vad gör man helst i solstolen (Fler svar möjliga)

1. Lapar sol 15 procent
  2. Läser 14 procent
  3. Samtalar med mitt ressällskap 11 procent
  4. Vilar 10 procent
  5. Spanar på folk som går förbi 9 procent

Trenden att lyssna på poddar har inte slagit igenom i solstolen, endast 0,8 procent gör det. Inte heller lyssnar många på musik, knappt 3 procent (2,8%) medan 6 procent istället lyssnar på vågornas brus.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 17 453 personer, varav 17 384 om läsning. Undersökningen genomfördes i maj 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel. 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

För högupplöst bild, kontakta:charlotte.hallencreutz@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.