På söndag går första skidflyget till Sälens nya flygplats från Växjö

Nästan alla nedfarter är öppna i både Sälen och norska Trysil med snödjup i backarna upp till 90 centimeter. Flygtiden från Växjö är 1 timma och 20 minuter och alla flygresor är alltid klimatkompenserade. De som önskar kan välja Miljö Class, som inkluderar fossilfritt biobränsle.
Foto: SkiStar

En enkel resa till Sälen kan hittas från 498 kronor och tur-och-retur-biljetter Växjö-Sälen startar från 1421 kronor för en vuxen.

Det blir avgångar på söndagar klockan 16.50 från Växjö. Och från Sälen till Växjö går flyget på söndagar klockan 18.35. Det är även möjligt att flyga via Bromma på torsdagar och söndagar.

Första avgången till Sälen görs nu på söndag 26 januari och sista flygavgången för vintersäsongen är planerad till 29 mars. Blir efterfrågan stor, finns möjlighet att sätta in extra avgångar.

Eftersom den nya flygplatsen i Sälen nästan ligger på den norska gränsen, är det nära till den norska skidorten Trysil, dit det även går skidbussar direkt från flygplatsen.

Från och till Sälens flygplats finns busstransport med korta restider: Hundfjället: 10 min, Tandådalen: 15 min, Stöten: 18 min, Högfjället: 20 min, Lindvallen: 25 min, Kläppen: 45 min, Norska Trysil: 40 min. Buss bokas separat via Sälenbuss.

Det är även möjligt att boka hundspann som transport från och till flygplatsen för de som önskar. Med tio Alaskian Huskies och en förare per släde tar det cirka 45-60 minuter till Hundfjället, Tandådalen och Högfjället. Varma kläder får lånas vid ankomst. Läs mer på www.flygbra.se/salen

Via BRAs sajt går det även att boka hyrbil som väntar på flygplatsen när man kommer fram.

Flygningarna genomförs främst med BRAs moderna och klimateffektiva propellerflygplan från ATR med plats för 72 passagerare. Alla utsläpp från BRA klimatkompenseras alltid av flygbolaget utan extra kostnad för passagerarna. De som önskar kan välja att boka BRA Miljö Class som inkluderar fossilfritt biobränsle.

BRA flyger i vinter till Sälen från Göteborg, Stockholm Bromma, Malmö, Ängelholm och Växjö.

Boka via www.flygbra.se/salen

Foto: SkiStar

Flygplatsinfarten 50

BRA, Braathens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög ca 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör ca 30% av svenskt inrikesflyg. Vidare var BRA punktligast i världen och hade Sveriges nöjdaste kunder enligt SKI (Svenskt Kvalitetsindex)

Med hög ambition om att flyget skall vara hållbart erbjuds resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

BRA utökar sin satsning på Gotland och börjar flyga Visby-Arlanda22.10.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 13 december förstärker BRA sin satsning på Gotland med en linje mellan Visby och Arlanda. Linjen kommer att trafikeras två gånger per dag, måndag – fredag samt söndagar. - Den nya linjen mellan Visby och Arlanda blir ett viktigt komplement som förstärker tillgängligheten mellan Gotland och fastlandet, något som efterfrågats länge av våra kunder, säger Sakarias Ronquist som är Produkt- och intäktschef på BRA.