På söndag kl. 20.00 börjar en ny säsong av Global Axess

"Historia och nutid" är rubriken för årets upplaga. Går det att dra slutsatser av händelser i det förgångna eller är människan dömd att upprepa sina misstag? Hur använder auktoritära regimer historia för att säkra makten? Vilken roll spelar individen i historien?

Forskare, journalister och författare besvarar de olika frågorna i intervjuserien "Global Axess 2019: Historia och nutid". Intervjuerna spelades in på Engelsbergs bruk i juni 2019.

Nytt avsnitt varje söndag kl. 20.00 på Axess TV med start den 8 september.

De intervjuade är:

Del 1 av 13: Vernon Bogdanor
Del 2 av 13: Graham Allison
Del 3 av 13: Emma Sky
Del 4 av 13: Elisabeth Kendall
Del 5 av 13: Josef Joffe
Del 6 av 13: Peter Ricketts
Del 7 av 13: Gudrun Persson
Del 8 av 13: Calder Walton
Del 9 av 13: Jesse Norman
Del 10 av 13: Niall Ferguson
Del 11 av 13: Rana Mitter
Del 12 av 13: John Bew
Del 13 av 13: Kori Schake

Nominerade till Stora Fackbokspriset12.11.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.

Liberalism i blåsväder4.11.2019 13:56:58 CETPressmeddelande

Har liberalismen sina bästa dagar bakom eller framför sig? I nya numret av Axess tacklar sex vassa skribenter frågan utifrån olika vinklar. Tidskriften Fokus tillträdande publisher Jon Åsberg skriver om svenskarnas rädsla för att tycka olika. Simon Westberg undrar varför vi bygger bort barnen och PJ Anders Linder beskriver Januariöverenskommelsen som en pyrrhusseger för Socialdemokraterna. Axess nr 8/2019 är på väg till prenumeranterna och finns i butik i nästa vecka. Trevlig läsning!