”På väg mot hållbart, säkert och seriöst – men vad vill samhället?”

Ett levande samhälle är beroende av fungerande, säkra och hållbara transporter, och bilen är en väsentlig pusselbit i transportsystemet. Nu föreslår Finansdepartementet ytterligare skattereduktioner för reparationer. Fritt fram för vitvaror, hushållsapparater, trädgårdsmaskiner mm, men hur går tankarna kring bilreparationer?

SFVF bjuder in till det tredje kostnadfria webbinariet i serien
"På väg mot hållbart, säkert och seriöst"
SFVF bjuder in till det tredje kostnadfria webbinariet i serien "På väg mot hållbart, säkert och seriöst"

Hur kan en skattereduktion av RUT-typ öka förutsättningarna för ett hållbart bilägande?

Möjliggör det att flera vill konvertera bensin- och dieseldrivna bilar till etanol- och gas-drivna bilar?

Vad skulle det innebära för Skatteverket i kampen mot svarta verkstäder?

Ett väl servat och reparerat fordon har en lång livscykel, bidrar till ökad trafiksäkerhet samt är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv.

Hur styr våra beslutsfattare bilen in i framtiden?

SFVF bjuder in till det tredje kostnadfria webbinariet i serien  "På väg mot hållbart, säkert och seriöst"

Datum: tisdag 31 augusti 2021

Tid: 13:00-14:00

Plats: via Microsoft Teams

Moderator: Anders Ekdahl

Anmälan: sker via email till pia.ericsson@sfvf.eu

Uppge ditt namn, din email och datum samt namn på webbinariet.

Kalenderinbjudan med länk för inloggning till Teams kommer skickas till din email adress
ca 1 vecka innan webbinariet
. Vi bekräftar ej din anmälan men om vi skulle nå maxgränsen för antal deltagare meddelar vi dig detta omgående.

Välkommen med din anmälan!

SFVF bjuder in till det tredje kostnadfria webbinariet i serien
"På väg mot hållbart, säkert och seriöst"

Sveriges Fordonsverkstäders Förening kräver lagändring om vinterdäck.8.9.2021 07:30:00 CEST | Nyheter

Bilar med vinterdäck är tydligt överrepresenterade i dödsolyckor sommartid. Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag. Enligt en ny studie, där man granskat uppgifter om 800 personbilar i dödsolyckor under maj–september under tio år, hade 17 procent vinterdäck, alltså en bil av sex. Det kan ligga till grund för onödiga olyckor, säger Claes Åström vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

EU:s konkurrensreglering säkerställer tillgång till teknisk information25.8.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Verkstadskedjornas leverantörer av teknisk information är de dominerande källorna varifrån bilverkstäderna hämtar teknisk information för att kunna genomföra fackmässiga reparationer. Detta enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förenings (SFVF) och Sveriges Bildelsgrossisters Förenings (SBF) ”framtidsenkät”. 81 procent av verkstäderna svarar att de på ett enkelt sätt kommer åt nödvändig teknisk information för att kunna utföra arbetet fackmässigt.

Uppstartsmöte för SERMI Sverige – stora delar av motorbranschen berörs18.8.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Om två år ska SERMI Sverige rullas ut. Genom SERMI ska främst fristående service- och skadeverkstäder, men också däckverkstäder och bilglasmästare, efter godkännande, få tillgång till säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation direkt från fordonstillverkarna. Men även märkesverkstäder berörs eftersom SERMI är en nödvändighet för att arbeta med främmande märken.