”På väg mot hållbart, säkert och seriöst – men vad vill samhället?”

Ett levande samhälle är beroende av fungerande, säkra och hållbara transporter, och bilen är en väsentlig pusselbit i transportsystemet. Nu föreslår Finansdepartementet ytterligare skattereduktioner för reparationer. Fritt fram för vitvaror, hushållsapparater, trädgårdsmaskiner mm, men hur går tankarna kring bilreparationer?

SFVF bjuder in till det tredje kostnadsfria webbinariet i serien "På väg mot hållbart, säkert och seriöst"

Hur kan en skattereduktion av RUT-typ öka förutsättningarna för ett hållbart bilägande?

Möjliggör det att flera vill konvertera bensin- och dieseldrivna bilar till etanol- och gas-drivna bilar?

Vad skulle det innebära för Skatteverket i kampen mot svarta verkstäder?

Ett väl servat och reparerat fordon har en lång livscykel, bidrar till ökad trafiksäkerhet samt är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv.

Hur styr våra beslutsfattare bilen in i framtiden?

Panel:

• Bo Ericsson, VD, SFVF
  • Ulf Stefansson, jurist, SFVF
  • Richard Nordin, Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor
  • Caroline Drabe, VD, Riksförbundet M Sverige
  • Conny Svensson, nationell samordnare, Skatteverket

SFVF bjuder in till det tredje kostnadfria webbinariet i serien "På väg mot hållbart, säkert och seriöst".

Datum: tisdag 31 augusti 2021

Tid: 13:00-14:00

Plats: via Microsoft Teams

Moderator: Anders Ekdahl

Anmälan: sker via email till pia.ericsson@sfvf.eu

Uppge ditt namn, din email och datum samt namn på webbinariet.

Kalenderinbjudan med länk för inloggning till Teams kommer skickas till din email adress
ca 1 vecka innan webbinariet
. Vi bekräftar ej din anmälan men om vi skulle nå maxgränsen för antal deltagare meddelar vi dig detta omgående.

Välkommen med din anmälan!

Öppet brev till Infrastrukturminister Tomas Eneroth27.7.2022 13:32:16 CEST | Pressmeddelande

Låt kontrollbesiktning av bilar ske på bilverkstäder Låt bilverkstäder utföra en säkerhetskontroll motsvarande en kontrollbesiktningen i glesbygd så bilägare slipper åka långa sträckor för att få bilen besiktigad. Utöver att det är en klar miljöfördel säkras tillgången på arbete för verkstäder på orter där det kan var svårt att behålla personalen och få lönsamhet. Det enda som krävs är en föreskrifts förändring av Transportstyrelsen, sen kan verkstäder göra en säkerhetskontroll motsvarande en besiktning

Även bilverkstäder ska ses som en resurs i ny EU-förordning för batteriåtervinning14.6.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Europaparlamentet och Europeiska Rådet ska fatta beslut om en ny förordning för batterier och förbrukade batterier, samt om upphävande av direktiv 2006/66/EG och om ändring av förordning (EU) 2019/1020. Rätt utformad kan den nya EU-förordningen ta tillvara på den service och resurs som även bilverkstäder kan utgöra för underhåll och återvinning av elbilars batterier.