På väg mot jämställt uttag av föräldrapenning – men fortfarande en bit kvar

Idag presenteras den nya officiella statistiken gällande föräldrapenninguttag för kvinnor och män. Statistiken visar en fortsatt utveckling mot ett mer jämställt uttag som påskyndas av de reserverade månaderna.

Statistiken visar att utvecklingen går vidare mot ett jämställt nyttjande i ökande takt. Ett mer jämställt uttag närmas genom ett minskat uttag av föräldradagar av kvinnor och ett ökat uttag bland män.

­– I en analys från Försäkringskassan i maj konstaterades att den tredje reserverade månaden i föräldraförsäkringen har bidragit till ett mer jämställt uttag. Detta får vi återigen bekräftat i den nya statistiken, säger Niklas Löfgren, familjeekonomisk talesperson på Försäkringskassan.

Syftet med föräldraförsäkringen är sedan införandet 1974 att både kvinnor och män ska kunna kombinera arbete med familjeliv. Ett politiskt mål har länge varit att föräldrar ska dela mer jämställt på uttaget. För att öka pappors uttag har reserverade dagar införts: den första reserverade månaden infördes 1995, den andra reserverade månaden infördes 2002 och den tredje reserverade månaden infördes 2016.

­– För blivande föräldrar finns det en tjänst på Försäkringskassans hemsida som heter ”Vänta barn-guiden”. Där guidar vi dig inför barnets ankomst och planeringen av er kommande föräldraledighet. Jag kan varmt rekommendera blivande föräldrar att ta hjälp av den om man vill ha översikt och tryggt planera tiden fram till förskolestart, avslutar Niklas Löfgren.

Resultaten i korthet

• Det totala ackumulerade uttaget av antalet dagar före barnet nått 2,5 år minskar med cirka 6 dagar per barn från cirka 352 dagar för barn födda år 2015 till knappt 346 dagar för barn födda år 2016.
  • Det är den största minskningen för en årskull barn från ett år till ett annat under 2000 talet.
  • Det minskade totala uttaget vid tidig ålder är en trend som pågått sedan år 2002, det vill säga sedan föräldrapenningen förlängdes med 30 dagar per barn.
  • Minskningen drivs av att kvinnorna minskar sitt uttag snabbare än vad männen ökar sitt uttag.
  • Kvinnorna minskade sitt uttag med cirka 10 dagar i genomsnitt för barn födda år 2016 jämfört med barn födda år 2015.
  • Männen ökade istället sitt uttag med ungefär 4,4 dagar från 74 dagar för barn födda år 2015 till knappt 79 dagar för barn födda år 2016.

Försäkringskassans presstjänst 010-116 98 88

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.