Pågatågen - Så utnyttjas pandemin för att hyvla bort anställdas rättigheter

Tågoperatören Arriva som driver de skånska lokaltågen Pågatågen försöker nu genom hyvling få anställda att överge tidigare ingångna kollektivavtal, under förespegling att pandemins konsekvenser tvingar företaget att dra ner på kostnaderna. Men Fackförbundet ST uppmanar nu sina medlemmar att inte anta företagets erbjudande om deltidsarbete.

- Jag menar att arbetsgivaren i det här fallet utnyttjar en exceptionell situation för att mota tillbaka rättigheter för de anställda som vi under många år kämpat för att få till stånd. Och eftersom det sker i en verksamhet som är offentligfinansierad så sker det med regionpolitikernas goda minne, vilket är helt förkastligt, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST

Arriva har meddelat att alla heltidsanställda kan få gå över till en deltidstjänst och blir då lovade fortsatt anställning. Samtidigt tvingas man att gå över på ett annat avtal som innebär sämre villkor när det gäller bland annat arbetstider, semesterdagar, pensionsinbetalningar och hälsovård.

De som inte antar erbjudandet riskerar uppsägning.

- Vi har ju försökt komma överens med Arriva tidigare när pågatågstrafiken drogs ner som en följd av pandemin, och tillsammans med företaget gjorde vi då upp om korttidspermitteringar. Men det finns ingen anledning för företaget att använda pandemin som ursäkt för att låta de anställda gå över på ett annat avtal. Därför uppmanar vi våra medlemmar att säga nej till erbjudandet, säger Mikaela Kronholm-Lundgren, ordförande för ST på Pågatågen.

- Det här är i grunden en konsekvens av att kollektivtrafiken på många håll i landet upphandlas på väldigt märkliga grunder, där operatörerna kan tillåtas att vinna offentliga upphandlingar med anbud som bygger på att de anställda ska få sämre villkor. För varje upphandling skruvas tumskruvarna om hårdare när det gäller arbetsvillkor och anställningsvillkor. Och lyckas Arriva med detta på Pågatågen, då följer fler efter. Det kan vi som fackförbund inte stillatigande acceptera, säger Britta Lejon.

STs remissvar om LAS-utredningen: Värst för statsanställda22.10.2020 09:22:04 CESTPressmeddelande

LAS-utredningens förslag till en ny arbetsrätt urholkar anställningstryggheten mer för statligt anställda än för privatanställda. Att genomföra förslagen skulle försvåra att upprätthålla en professionell statstjänstmannakår präglad av objektivitet, saklighet och integritet. Det skriver Fackförbundet ST i sitt remissvar till regeringen angående utredningen ”En moderniserad arbetsrätt”.

Jobba hemifrån – är distansarbete här för att stanna?20.10.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Under pandemin har en majoritet av Fackförbundet STs medlemmar jobbat på distans en stor del av tiden. Fler än åtta av tio upplever att det har fungerat bra och inneburit att stressen har minskat, och arbetet har blivit mer effektivt. Hela 73 procent vill fortsätta att jobba mer på distans än förut, även när pandemin är över. Det visar en undersökning som ST låtit göra, där mer än 13 000 medlemmar har svarat.