Pagrotsky: "Medge retroaktiva förlustavdrag"

Tidigare näringslivsminister LEIF PAGROTSKY vill se retroaktiva förlustavdrag för att öka soliditeten i stället för att endast kunna kvitta förlustavdrag mot framtida vinster. Han säger till EFN Ekonomikanalen att ingen tidigare ekonomisk kris kan jämföras med coronakrisen eftersom processen varit långt mer krävande än tidigare kriser.

Leif Pagrotsky, tidigare näringslivsminister. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Leif Pagrotsky med erfarenhet från ett flertal olika ministerroller, bland annat som näringsminister, har varit med och hanterat en del ekonomiska kriser. Den kris som ligger närmast kopplad säger han är den korta period då Sverige hade 500 procent i ränta och bankkris. Han utvecklar med att poängtera att krisen även stod i stark kontrast till coronakrisen eftersom det var relativt kortvarigt. Coronakrisen har i stället krävt att politiker och tjänstemän, hittills, har suttit i veckor i departementen för att komma med förslag om åtgärder. Han ser positivt på att staten skulle gå in mer aktivt för att styra ekonomin framåt. Han trycker på att en av svårigheterna är att få igenom snabba beslut.

När det gäller coronakrisen har Leif Pagrotsky ett förslag på hur man ska kunna underlätta för krisande småföretag. För att förstärka soliditeten menar han att förlustavdrag borde kunna medges retroaktivt.

”Det skulle ge en omedelbar och blixtsnabb effekt”, säger Leif Pagrotsky.

För att minska smittspridningen lyfter han upp förslaget om att tillfälligt slopa för trängselskatten för att fler ska ta bilen. Han menar att många nu står som packade sillar i kollektivtrafiken på grund av inställd kollektivtrafik.

Se hela intervjun här (11:40 min, nytt fönster)

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.