Paketboxar för bättre service till hyresgästerna

Det ska bli enklare för hyresgäster att ta emot paketleveranser nära hemmet. I ett samarbete med iBoxen och PostNord ska de kommunala bostadsbolagen Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem under ett år att testa paketboxar i Västerort och Söderort i Stockholm.

Foto: Helen Alfvegren

- Med paketboxarna gör vi det enklare för hyresgäster att få vardagen att gå ihop. Vi har sett hur e-handeln har exploderat under pandemin och därför känns det glädjande att ha igång det här samarbetet med iBoxen och Postnord. Enklare livspussel och färre transporter, säger Dennis Wedin (M), ordförande i Familjebostäders styrelse.

Svenska Bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem genomför därför ett gemensamt pilotprojekt med omkring 130 paketboxar, i Västerort och Söderort, som Grimsta, Vällingby, Farsta, och Solberga. Projektets syfte är att utforska hur infrastrukturen kring leveranser av varor till fastigheter kan förbättras. I pilotprojektet kommer de olika leverantörernas lösningar att testas och utvärderas.

Fakta

Paketboxarna kommer att placeras utomhus och kräver ingen markinstallation, fiber eller el, eftersom de drivs på batteri. Leverantörerna står för hårdvara, drift och underhåll. Fastighetsägarna upplåter markytan.

Den 7 juli 2021 placerades de första 18 paketboxarna ut inom Svenska Bostäders bestånd. Under hösten placeras ytterligare omkring 50 boxar ut i Västerort hos Svenska Bostäder, omkring 30 boxar i Farsta hos Familjebostäder och 20 boxar i Solberga hos Stockholmshem.

Se bifogad adresslista för alla platser uppdelade efter område.

Så här går det till

• När du beställer leverans väljer du paketbox som alternativ.

• Från iBoxen får du en kodnyckel via deras app eller sms när paketet är på väg. I iBoxens app identifierar du dig med Mobilt BankID och öppnar luckan via Bluetooth.

• För att hämta ut ditt paket i PostNords boxar behöver du PostNord App. I den identifierar du dig med Mobilt BankID och öppnar luckan via Bluetooth.

Instruktioner finns även beskrivna på respektive paketbox.

Foto: Helen Alfvegren

Familjebostäder bygger 126 lägenheter i Älvsjöstaden med flera mobilitetsåtgärder12.7.2021 08:44:14 CEST | Pressmeddelande

I augusti startar bygget av 126 hyresrätter i kvarteret Kabelverket 19 i Älvsjöstaden. Första inflyttning beräknas ske under 2023. Älvsjöstaden är Familjebostäders största stadsutvecklingsområde i Älvsjö om sammanlagt cirka 1 500 bostäder i flera etapper. Här omvandlas tidigare fabriks- och industrimark till stadskvarter nära grönområden och pendeltåg.