Pålsboda Emil har bärgat hem ett svenskt VM silver

Australien dominerade hemma pylon-VM i F3D och F5D. Flerfaldiga världsmästaren Christopher Callow vann åter F3D klassen efter tufft motstånd av Sveriges, Pålsbodas Emil Broberg. – Jag är helnöjd med silvret, Christopher har nu vunnit VM sex gånger, berättar Emil och fortsätter. – I omgång två och tre fick jag strul med bränslesystemet och fick därefter flyga med större marginaler då man totalt bara får räkna bort tre omgångar.
Emil Broberg, 21 år från Pålsboda Modellflygklubb, har idag vunnit VM silver i modellflygets pylon racing F3D.
I Maryborogh, norr om Brisbane på Australiens ostkust har under 6-11 augusti Pylon VM avgjorts i klasserna F3D och F5D.
Efter 15 rundor stod det klart att Christopher Callow från Australien vunnit hemma VM med 684,76p. Tvåa blev 21 åriga svensken Emil Broberg, tävlandes för Pålsboda Modellflygklubb, med 691,92p. Av de 15 rundorna slog Emil australensaren fyra gånger, så det var verkligen en rättvis seger.
Bronsmedaljen togs hem av nederländaren Robbert van den Bosch. Övriga svenska placeringar
31. Thomas Eriksson
33. Simon Nyholm.
Totalt deltog 33 tävlande från 13 länder. I lag-VM segrade Australien före Tjeckien  med Guatemala på bronsplats. Det svenska laget slutade nia.
I klassen F5D vann tjecken Jan Sedlacek individuellt, Tjeckien tog även hem lagguldet före Australien. I F5D deltog 18 tävlande från åtta nationer, här ställde inte Sverige upp.
– Ikväll firar jag silvermedaljen med svenska laget. Imorgon kväll är det medaljutdelning på avslutningsbanketten. Vi kommer hem till Sverige den  23e augusti, berättar Emil.

Detta är pylon racing

Pylon är en tävlingsform inom modellflygets radioflyg, som riktar sig till de lite mer otåliga modellflygarna. Här går det undan ordentligt! Tävlingsformen går ut på att flyga 10 varv i en triangelformad bana fortast möjligt. Och hur svårt kan det vara då? Prova själv får du se. Blandar du sen in tre kompisar som flyger samtidigt med dig som också vill vara först över mållinjen så blir det lite knepigare. Lägg därtill en klocka så går nog pulsen upp ordentligt.
Den snabbaste klassen inom Pylon är F3D. Här blir modellerna mycket mer avancerade. Balsa/frigolit konstruktionerna har fått ge plats åt kompositmaterial. F3D-modellerna är vackra slimmade maskiner som pinnar på riktigt bra. Det är nästan fritt att välja motor och alla motorer har avstämda pipor. Här är det farter en bit över 340 km/h som gäller!

För sjätte gången tar australiensaren Christopher Callow(till höger på bilden) hem VM tillsammans med callern Kevin Callow.

Kivra: 802014-7164

Vi har 330 medlemsföreningar som har 18 000 personer i sina medlemsregister.

Försvarar VM-guld trots miserabel start för Emil!7.8.2023 20:16:40 CEST | Pressmeddelande

Pålsboda sonen Emil Broberg försvarar sitt VM-guld från ifjol trots att han låg näst sist efter fyra omgångar. – Helt ärligt trodde jag det var över efter den starten. Men jag fick försöka hålla huvudet kallt och fokusera för att kunna genomföra resterande rundor felfritt. Jag visste att jag hade farten för att kunna slåss med de andra om topplaceringarna så det var bara att vinna eller försvinna som gällde för mig!