Påminnelse: Almega släpper rapport om hur Reepalu-utredningen kan påverka Skåne

I höstas lade regeringens utredare Ilmar Reepalu ett förslag om vinstbegränsning för välfärdsföretag. I dag presenterar Almega nya siffror över den privata välfärden i Skåne och låter politiker och medlemsföretag diskutera vad Reepalu-utredningen skulle få för konsekvenser.

Hur skulle landsting och kommuner påverkas om privat verksamheter tvingas lägga ner till följd av utredningens förslag?

Almega släpper en regional rapport som i siffror belyser privata välfärdsföretags representation i Skåne läns kommuner.

Media är välkomna att ta del av rapporten och följa debatten.

Tid och plats:

ELITE HOTEL SAVOY
Norra Vallgatan 62

Onsdag 14 juni, 11.30-12.30. Lunch serveras från 11.15.

Biljetter kan förbokas via denna länk.

I debatten deltar:

Sara Svensson (V), Gruppledare för V i Region Skåne.
Andreas Schönström (S), kommunalråd Malmö.
Annette Linander (C), ledamot regionfullmäktige.
Carl Johan Sonesson (M), 2:a vice ordförande regionstyrelsen.

Tina Zetterling, verksamhetschef Barnmorskegruppen Öresund.
Maria Jacky, rektor Lingua Montessoriförskolor.

Moderator: David Wästberg

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.

Positiva till Moderaternas förslag att se över diskrimineringslagen3.9.2018 16:29Pressmeddelande

Kommentar till Moderaternas förslag om att se över diskrimineringslagen mot bakgrund av den dom Arbetsdomstolen som gav en muslimsk kvinna skadestånd därför det företag där hon sökte jobb hade avbrutit anställningsförfarandet när kvinnan vägrade ta en manlig chef, just därför att han är man. - Vi är positiva till Moderaterna förslag. Vi ser att det skulle vara möjligt med ett tillägg i diskrimineringslagen som innebär att en arbetsgivare inte behöver finna sig i att en anställd diskriminerar andra på grund av till exempel kön även om den anställde åberopar sin religionsfrihet, menar Lars Bäckström, arbetsrättsjurist på Almega

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.