Påminnelse: Almega, Svenskt Näringsliv och Luleå Kommun om tjänstesektorns framtid

Lena Hagman, Chefekonom Almega, presenterar i dag en aktuell konjunkturbedömning och visar trender hur svensk export förändras, strukturomvandlingen av näringslivet och hur tjänsternas betydelse ökar i alla sektorer.

Därefter följer ett panelsamtal.

Medverkande:

Niklas Nordström, kommunalråd Luleå kommun
Matz Engman, VD Luleå näringsliv
Magnus Selberg, Nya Läroverket
Anders Lilja, A. Lilja & Co AB
Anders Hermanson, delägare och marknadschef Bnearit AB
Lisbeth Engelmark-Haupt, VD Hermelinen
Ulf Lindberg, näringspolitisk chef Almega
Moderator: Jenny Moberg, Regionchef Almega

Datum: 24 augusti 2017
Tid: 10.00-12.00 med efterföljande lunch.
Ankomstregistrering med fika från kl 09.30.
Plats: Elite stadshotellet i Luleå, Storgatan 15

Media är välkomna att ta del av seminariet.

Hela programmet kan du läsa här.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.