Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Påminnelse: Damlandslagets EM-trupp presenteras imorgon, 25 april

Svenska Basketbollförbundet kallar till presskonferens torsdag 25 april, för att presentera bruttotruppen inför sommarens EM-slutspel i Lettland/Serbien. Presskonferensen hålls kl 14:30 på Idrottens Hus i Stockholm, Skansbrogatan 7. Insläpp från 14:15.

Med drygt två månader kvar till damlandslaget inleder EuroBasket 2019 med att möta Montenegro 27 juni i Riga, offentliggörs bruttotruppen inför sommarens mästerskap.

På plats kommer Francisco Pinto, assisterande coach i damlandslaget, Fredrik Joulamo, landslagsansvarig, samt landslagsspelare finnas för att presentera bruttotruppen och svara på frågor.

Efter presskonferensen finns möjlighet för alla ackrediterade att genomföra enskilda intervjuer med Pinto, Joulamo och spelare på plats.

Välkomna!

Ackreditering
Ackreditering till presskonferensen sker via e-post till isac.ericsson@basket.se.

Livesändning
Presskonferensen kommer att sändas direkt på Facebook, via Basketlandslagens Facebooksida, med start 14.30.

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.