PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Påminnelse om PRO-demonstration i Malmö idag

PRO Skåne demonstrerar för rättvisa pensioner i Malmö idag, lördag 5 oktober. Budskapet till våra politiker kan inte vara enklare: Höj den allmänna pensionen. Vårt pensionssystem är djupt orättvist mot de pensionärer som byggt landet, men ändå får obetydligt mer i pension än de som inte har jobbat alls.

I Malmö samlas vi idag, lördag den 5 oktober, klockan 11:00, på Stortorget för gemensam avmarsch till Gustav Adolfs Torg. Där fortsätter manifestationen. PRO Skånes ordförande Jan Andersson håller tal, Maria Stille underhåller.

Vi behöver en total översyn av pensionssystemet, som är underfinansierat. Klyftan mellan de med höga respektive låga inkomster ökar. Eftersom män är de som oftast har de högsta lönerna och pensionerna, är det även ur jämställdhetssynpunkt en utveckling vi inte önskar.

Alltfler pensionärer lever under den relativa fattigdomsgränsen, och har en disponibel inkomst som är lägre än 60 procent av medianinkomsten i landet.  I Sverige finns en högre andel pensionärer med relativt låg ekonomisk standard än i de andra nordiska länderna.

Läs gärna vår debattartikel i Aftonbladet igår

Lördag den 5 oktober klockan 11, alltså. Varmt välkomna!

Jan Andersson, ordförande PRO Skåne, mobil: 070-531 29 98, mail: jan.andersson@pro.se
PRO Skånes kansli, tel: 0413-126 80, mail: info@skane.pro.se

Jan Andersson, ordförande PRO Skåne. FOTO: Anneli Nygårds.

PRO-Pensionärernas Riksorganisation

08-701 67 00http://www.pro.se

PRO, Pensionärernas Riksorganisation, är Sveriges största pensionärsorganisation med föreningar runt om i hela landet.

Följ PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Senaste pressmeddelandena från PRO-Pensionärernas Riksorganisation

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.