Påminnelse: Politisk debatt om välfärden i Stockholm, 3 oktober

Våren 2018 lägger regeringen en proposition om vinstbegränsningar för välfärdsföretag med utgångspunkt i Ilmar Reepalus utredning.

I Stockholmsregionen får förslaget konsekvenser för över 125 000 elever som valt friskolor, drygt 30 000 äldre som har sitt boende eller hemtjänst hos privata företag och 3 000 personer som får personlig assistans från privata alternativ.

Nära 72 000 personer i länet arbetar idag i privata välfärdsföretag.

Vad kommer egentligen att hända med välfärden om många av dessa företag försvinner?

Debatten inleds av Anna-Karin Hatt, vd Almega.

I debatten deltar:

Torun Boucher (V)
Erika Ullberg (S)
Lotta Edholm (L)
Anna König Jerlmyr (M)

Företag:

Catharina Tavakolinia, vd Kavat Omsorg
Johan Sjölin, vd Pops Academy

Moderator:

Anna Olin Kardell

Tid: den 3 oktober kl 12.00-13.00.

Lättare lunch serveras från kl 11.30.

Plats: Foajé plan 3, Kulturhuset vid Sergels torg, Stockholm.

Anmäl gärna deltagande via denna länk.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Tjänsteindikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten bruten20.6.2018 06:57Pressmeddelande

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.