PÅMINNELSE: Pressinbjudan: Ny rapport om miljöpåverkan från möbler och heminredning

Välkommen till en pressträff där Naturskyddsföreningen presenterar den nya rapporten ”Andra hand i första hand”, som granskat möbelbranschens påverkan på klimat och naturresurser.

Idag pratas det ofta om flygskam och om det ohållbara med “fast fashion” inom klädindustrin. Nu är det dags att lyfta möbelbranschens klimatpåverkan. Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och på åtgången av naturresurser.

Rapporten visar hur stor klimat- och miljövinsten blir när konsumenten väljer att köpa begagnat eller reparera och piffa upp möbler och heminredning i stället för att köpa nytt. Naturskyddsföreningen har granskat en rad olika kategorier, som exempelvis soffor, hemtextilier och köksinredning.

Rapporten har tagits fram i samarbete med Blocket.

På pressträffen medverkar:
Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen och
Eva Eiderström, chef Handla Miljövänligt på Naturskyddsföreningen samt
Tero Marjamäki - kommunikations- och hållbarhetschef Blocket.

När? Torsdagen den 30 september klockan 9.00-9.30. Tid för intervjuer efter 9.30.
Var? Digitalt på Teams

Anmäl dig till karin.kruse@naturskyddsforeningen.se  för att få Teamslänken skickad till dig.

VÄLKOMMEN!

Svenska hotade djur lever upp i 3D hos Google – Google och Naturskyddsföreningen vill öka kunskapen om hotade djur13.10.2021 12:07:05 CEST | Pressmeddelande

Fem hotade djur kan från och med idag upplevas virtuellt i 3D genom Googles sökmotor. Sök till exempel på fjällräv, tumlare i Östersjön eller vitryggig hackspett så framträder djuren på mobilskärmen i naturlig storlek på nära håll – som om de befann sig i samma rum eller på samma plats – för möjlighet att uppleva deras ljud, rörelseförmåga eller kanske ta en bild tillsammans. Den nya funktionen lanseras globalt i samband med att FN:s konferens om biologisk mångfald äger rum och är framtagen i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Förbjud försäljning av bensin och diesel5.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vill förbjuda försäljning av bensin och diesel samt förbjuda industrin att använda fossila bränslen – allt till 2030. Enligt föreningen är det både möjligt och nödvändigt. De fossila utsläppen måste ner till noll, och för att nå dit krävs ett förbud. Samtidigt är majoriteten av svenska folket positivt inställd till ett liv utan fossila bränslen, enligt en ny undersökning från Sifo som Naturskyddsföreningen beställt.

PÅMINNELSE: Digital pressträff om klimatkrisen – dags att förbjuda bensin och diesel4.10.2021 15:17:25 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot försäljning av bensin och diesel samt förbud mot att använda fossil energi inom industrin kan utformas. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också.

PRESSINBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen - dags att förbjuda bensin och diesel1.10.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen. På den första pressträffen presenteras en ny juridisk analys av hur ett förbud mot fossila bränslen kan utformas. Ett skarpt fossilförbud kan minska utsläppen med 75 procent. En ny opinionsundersökning av hur det svenska folket ställer sig till ett liv utan fossila bränslen presenteras också. Välkommen till en serie pressträffar vi egentligen hade velat se från våra politiker.

Ny rapport: Inredningsboom bidrar till klimatkrisen30.9.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Konsumtionen av möbler och inredning ökar dramatiskt, vilket ger stor negativ påverkan på både klimatet och åtgången av naturresurser. Men det finns lösningar. Att köpa begagnat ger stora klimat- och miljövinster – exempelvis går det att köpa sex begagnade soffor för samma belastning som en ny. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen, som beräknat produkternas klimatutsläpp och resursförbrukning och sedan jämfört detta med att köpa nytt, köpa begagnat eller reparera.