PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. ”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra”, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

VÄLKOMNA!

Maila till petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se för Zoom-länk till pressträffen.

Pressträff onsdag den 10 november kl. 09.00-10:00: Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen

• Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsförening inleder.
  • Klimatstatistik och nyheter om klimatkrisen. Naturskyddsföreningens tf klimatchef Kristina Östman.
  • Direktrapport från klimatkonferensen COP26, på plats från Glasgow med Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.
  • Gymnasieelever från Spyken i Lund gör ett medskick till våra politiker om klimatkrisen
  • Vi vet att dagens politik inte är tillräcklig, men vilka åtgärder vill våra svenska politiker genomföra för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader? Inbjudna klimatalespersoner från riksdagspartierna svarar på frågor, som granskas av två experter. Deltar gör:
    • Jens Holm (V)
    • Lorentz Tovatt (MP)
    • Hanna Westerén (S)
    • Rickard Nordin (C)
    • Helena Gellerman (L)
    • Kjell-Arne Ottoson (KD
    • Mikael Karlsson (universitetslektor klimatledarskap, Uppsala universitet)
    • Deniz Butros (policy- och kommunikationsansvarig, Hagainitiativet)

Moderaterna och Sverigedemokraterna har avböjt inbjudan men deras förslag kommer att läsas upp.

Moderator: Anna Havula, presschef Naturskyddsföreningen

Maila till petra.holgersson@naturskyddsforeningen.se för Zoom-länk till pressträffen.

Du kan se tidigare Naturskyddsföreningens tidigare pressträffar på föreningens kanal på Youtube

Pressträff 1: Fossilförbud, så här gör vi

Pressträff 2: Vi synar den svenska klimatpolitiken

Pressträff 3: Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte COP26?

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.