Påminnelse: Pressträff och fotografering inför kvalet till OS och Paralympics

Torsdagen den 27 augusti är media varmt välkommen att besöka Framgångshallen, Bosön för intervjuer med judoka och coacher i svenska judolandslaget och parajudolandslaget inför det fortsatta OS- och paralympicskvalet. Dessutom finns det tid för fotografering under eftermiddagsträningen. Anmälningstiden är förlängd till i morgon tisdag 25 augusti. Anmälan via länk nedan.

Tommy Macias är ett av de svenska medaljhoppen inför OS i Tokyo. Foto: Marina Mayorova, IJF.

Efter en ovanlig vår till följd av coronapandemin är landslaget och paralandslaget i judo igång med träningarna igen. Den 27-30 augusti samlas judolandslaget på Bosön för fyra dagars träningsläger som en del av uppladdningen inför det fortsatta kvalet.

I dagsläget ligger samtliga fem i landslaget på kvalplats till OS och av dessa är Anna Bernholm och Tommy Macias redan uttagna av Sveriges Olympiska Kommitté. Samtliga i truppen har valt att fortsätta sin satsning mot OS 2021 efter att beskedet om flytten av spelen kom. Även landslagschef Robert Eriksson har skrivit på för ytterligare ett år och kommer att leda truppen genom OS.

Inom parajudon har Nicolina Pernheim skördat framgångar och har säkrat sin plats till Paralympics 2021. Nu väntar hon på att bli uttagen till truppen av Sveriges Paralympiska Kommitté.

Schema för pressträffen:
14.00-16.00 Intervjuer med judoka och coacher.
16.30-18.00 Möjlighet att fotografera träningen.

Anmälan: Senast tisdag 25 augusti. Klicka här för anmälan.

Svenska judolandslaget:
Anna Bernholm, -70 kg
Tommy Macias, -73 kg
Robin Pacek, -81 kg
Marcus Nyman, - 90 kg
Joakim Dvärby, -100 kg
Robert Eriksson, landslagschef.

Svenska parajudolandslaget:
Nicolina Pernheim, -63 kg
Martin Pernheim, förbundstränare

Ny forskning: Judoinspirerat träningsprogram kan förebygga fallolyckor och minska fallskador på jobbet2.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Fallolyckor är den vanligaste arbetsolyckan i Sverige. Svenska Judoförbundet och AFA Försäkring har genom ett gemensamt projekt satsat på att öka fallkompetensen i svenskt arbetsliv. Nu visar ny forskning från Högskolan Dalarna och FoU Sörmland att risken för fallolyckor och fallskador kan minskas genom det framtagna träningsprogrammet, Judo4Balance, som används i projektet.

Judo ska lära hundar att falla på rätt sätt1.4.2020 06:49:00 CESTPressmeddelande

(Obs! Detta var årets aprilskämt) Fallolyckor är ett av samhällets stora folkhälsoproblem. Men även hundar är drabbade. Nu inleder Svenska Judoförbundet ett samarbete med den svensk-tjeckiska hundtränaren och etologen Marie Novák för att förebygga fallolyckor hos hundar och deras ägare. På kursen tränar både hund och ägare muskelstyrka, balans och fallteknik i syfte att förebygga fallolyckor och minska skadorna om ett fall ändå sker. Hundarna får bland annat öva på balansgång, benböj och framåtfall med rullning. Kursen leds av licensierade fallinstruktörer från Svenska Judoförbundet tillsammans med licensierade hundinstruktörer.