PÅMINNELSE: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Naturskyddsföreningen håller en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. Detta är den tredje pressträffen.

”Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra”, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

Deltagare:

Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Christoffer Nelson, Sveriges biträdande chefsförhandlare vid COP26

Leo Rudberg, ordförande Fältbiologerna

Moderator: Hanna Berheim Brudin, kommunikationschef Naturskyddsföreningen

Tid:
 26 oktober, kl. 08:30–09:15

Plats: På Zoom –  anmäl dig så får du en länk. Pressträffen kommer också att gå att se i efterhand.

Anmälan:
Journalister: anmäl dig till anna.havula@naturskyddsforeningen.se
Övriga: anmäl dig via denna länk.

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.