Påminnelse: SAMAKs årsmöte 2017 16-17 januari i Oslo

SAMAK, samarbetsorganisationen för de socialdemokratiska partierna och LO i Norden, har årsmöte i Oslo 16 januari till 17 januari. På dagordningen står den nordiska modellens framtid. Årsmötet kommer också att diskutera kampen mot social dumpning.

Praktisk information:

Plats: Oslo, Voksenåsen Kultur- og konferansehotell

Tid: Måndag 16 januari kl. 12.00 – Tisdag 17 januari kl. 12.00.

Läs mer om SAMAK på www.samak.info eller på SAMAKs Facebooksida.

För ackreditering eller frågor kontakta:

Åsa Söderén

asa.soderen@socialdemokraterna.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O