Pandemiboomen är över för vitvaror

När APPLiA, branschorganisationen för vitvaru- och hushållsapparatsföretagen, nu släpper sin årsrapport över marknadsutvecklingen för branschen, konstateras att det ekonomiska uppsving som branschen upplevde under pandemiåren, nu är över. Branschomsättningen för 2022 ligger nu klart under de båda föregående boom-åren (-13 procent) och branschomsättningen är nu tillbaka på en ”normalnivå”.

Pandemieffekten under 2020–2021 uppnåddes genom att ett stort antal köksrenoveringar påbörjades under pandemin. Dessutom var takten i nyproduktionen av bostäder hög dessa år. Att många svenskar dessutom jobbade hemma och lagade mat i hemmet, i stället för restaurangbesök, fick försäljningen av bland annat kaffemaskiner, köksassistenter, mixers och varmluftsfritöser att nå rekordnivåer.

Tillbaka till 2019

Vi får gå tillbaka till år 2019 för att hitta det närmast jämförbara året utan spår av pandemieffekten. Vid denna tidpunkt var vi alla ovetande om vad som väntade oss. En jämförelse med detta år ger vid handen att det just avslutade året 2022 visar på en bättre utveckling med plus 3 procent gentemot 2019.

- Självklart har branschen räknat med en nedgång efter de två extrema rekordåren under pandemin. Speciellt också med tanke på den ekonomiska utvecklingen i övrigt under 2022. Men det är ändå starkt att vi har en branschförsäljning som ökar över det närmast jämförbara året 2019, kommenterar Kent Oderud, APPLiA:s ordförande.

- Det är konsumenternas fokus på energieffektiva köks- och tvättstugeprodukter som driver marknaden nu. Ett utbyte av strömslukande äldre maskiner i hemmet står högt uppe på mångas att-göra-lista. På önskelistan bland konsumenterna står också nyköp av till exempel vattenkokare och varmluftsfritöser, som kan ge värdefulla bidrag till reducering av strömförbrukningen i hushållen, avslutar Kent Oderud.

APPLiA grundades år 1966 och har för närvarande 25 medlemsföretag. Branschsortimentet utgörs av vitvaror och småapparater i huvudsak för hushåll men också för bygg- och fastighetsbransch samt andra professionella användningsområden. Medlemsföretagen har en marknadstäckning på drygt 90%. Totalomsättningen av branschens produkter under 2021 uppgick till ca 23 miljarder kronor i konsumentvärde.

APPLiAs uppgift är att bevaka utvecklingen, etablera samarbete och ge information till branschen, riksdag, departement, andra myndigheter och organisationer. www.applia-sverige.se

Öppet brev till vår blivande miljöminister14.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan elektronikskatten infördes 2017 har vi inom både vitvarubranschen och övriga elektronikbranscher kämpat med dess följdeffekter. Våra kostnader har ökat, administrationen är ohållbar och regelverket är krångligt. Men vår största oro är inte primärt de delar som drabbar oss – vår oro handlar i stället om miljön. Skatten driver inte mot en förbättrad miljö, den riskerar i stället att försämra den. Vi är inte ensamma i vår kritik mot elektronikskatten. Expertmyndigheter har i flera omgångar luftat sin oro och kritik. Trots det har den förra regeringens svar varit att höja skatten vid ett flertal tillfällen. Vi vädjar nu till dig som miljöminister att ta miljöfrågan på allvar och arbeta för att avskaffa skatten – för det finns många åtgärder som skulle få större effekt än en ineffektiv skatt som inte bidrar till den miljönytta den avser att styra mot.