Pandemin fick Perikles att tänka om

Skånes stoltheter… Hjältarna från Ystad… Grabbarna som inte vet var de ska sova inatt… Perikles har haft många sköna rubriker under årens lopp, Men sedan mars 2020 skulle i stället rubrikerna kunnat vara ”Vart tog jobben vägen” och ”är det slutsovet nu?”

Foto Jörgen Lundh

Men det stämmer inte på Perikles. Deras år när de inte fick vara ute och möta sina fans har fått dom att göra annat. Allt från att jobba i sjukhuskällare till att vara musikskollärare. Men inte minst så har de fortsatt pyssla med musik.

Nu är det dags för bandet att släppa en julsingel ”Änglarnas natt”. En vacker hyllning till sin hemstad Ystad men inte minst en stämningsfull och vacker julsång. En låt som bandet passade på att spela in under den tid de inte kunde vara ute och spela. För är det något bandet gjort under det ofrivilliga uppehållet från att se landets dansställen så är det att ha spelat in musik. De är ett av få dansband som släppt ett fullängdsalbum i år och dessutom med 20 låtar.

-         Nu ska jag verkligen inte beklaga mig säger bandets sångare Lars ”Lunkan” Lundgren, för det har och händer hemskare saker än att vi som band och alla med oss får ställa in turnéer.

Men ser vi till oss själva så har de senaste 18 månaderna varit de jobbigaste någonsin. Hela vår bransch – dansbandsbranschen – kraschade på en dag. Plötsligt stod vi där med sex gubbar, en buss, en stor ljud- och ljusanläggning och tänkte vad händer nu? Min räddningsplanka har varit att skriva och producera låtar, fortsätter Lunkan. Det är sällan jag har varit så produktiv när det gäller den biten som just det här senaste året.

Resultatet blev albumet ”Ba Ba Ba” som tagits emot med öppna armar. Bandet är populärare än någonsin om man ser till antalet strömningar på digitala plattformar.

-         Det är verkligen superkul, säger Lunkan. Vi kan ärligt säga att vi har Spotify att tacka för mycket. Många klagar på att de betalar lite och så vidare, men vi har tack vare dom fått mängder av hits som våra fans lärt sig genom att streama vår musik.

Under pandemin har killarna även gjort något de inte varit så vana vid och det är att ”livestreama” konserter. Något som har gett mersmak.

-         Vi testade att sända via Facebook och fick en oerhörd respons från publiken. Det var ett par tusen som kollade in sändningarna live och nu i efterhand så har vissa av sändningarna setts av fler än 50000 personer. Det är otroligt kul, fortsätter Lunkan.

Sommaren 2020 kom dessutom bandets trummis Jocke Sehlin på en idé. Branschen stod helt stilla och alla band hade abstinens att få spela. Så Jocke kom på idén att sätta ihop fem olika dansband som tolkade varandras låtar. Ett dansbandens eget ”Så ska det låta” kallat ”Tillsammans-På ett annat sätt”. Ett program som sändes på Facebook och Youtube med väldigt många tittare som resultat.

-         Det är bara att konstatera att dansbandspubliken har en otroligt trogen publik, säger Jocke. Vi sände det vid olika tillfällen och alla band fick göra sina egna videos på låtarna. Det var verkligen en kick att få göra de andras låtar och inte minst får höra deras tolkningar på våra.

Så pandemin har inte bara varit till ondo. Den satte fart på kreativitetsnerven hos många band och då inte minst hos Perikles.

-         Men nu längtar vi bara att få komma ut och spela mera och träffa vår publik, säger Lunkan.

Vi kommer verkligen inte sluta spela in musik, vara kreativa, aktiva på nätet och hitta på annat kul för det. Det bästa är att få göra alltihop.

Och nu startar vi upp med en julsång. En sång som vi tillägnat Ystad – en stad som så många vet ligger oss varmt om hjärtat.

Atenzia Records är ett av Sveriges ledande oberoende musikbolagmed ett flertal toppliste-ettor och placeringar, grammisar, Manifestpriser, guldskivor med mera på meritlistan.

Vi har ett 30-tal band och artister knutna till vårt bolag som ligger i Falköping.

BlackJack bjussar på "Julgrogg" efter att ha varit "Kåt, glad och tacksam"27.10.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

BlackJack behöver ingen närmare presentation utan är ett av Sveriges största dansband. Mycket tack vare deras mastodonthit ”Inatt Inatt – Inget stoppar oss nu” som är den dansbandslåt som streamat i särklass mest på Spotify och som vann omröstningen ”alla tiders största dansbandslåt för några år sedan. Efter att ha stått stilla med bussen i 18 månader är det nu dags för julsingeln "Julgrogg (Det finns även alkoholfritt alternativ)"