Pandemin fortsatt hårt slag mot idrotten

Hallidrotter och kampsporter minskade mest i antal aktiviteter under våren 2021. En förödande nedgång märks bland aktiva med funktionsnedsättning där deltagartillfällen minskade med hela 70 procent.

Bild FRI att använda

Riksidrottsförbundet har nu tagit fram preliminära siffror för antal aktiviteter/deltagartillfällen för våren 2021 som baseras på föreningars LOK-stödsansökningar. Siffrorna baseras på närmare 9000 föreningsansökningar och jämförs med samma period 2019. Hallidrotter och kampsporter minskade mest i antal aktiviteter.

– Nedgången är slående. Vi och samhället behöver att idrotten lyckas rekrytera, återrekrytera och behålla barn, unga och vuxna och då måste idrottsrörelsen ges ett långsiktigt stöd för att orka och klara av utmaningen, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

För aktiva med funktionsnedsättning minskade deltagartillfällen under våren 2021 med hela 70 procent jämfört med 2019.

– Det är oerhört nedslående. Vi vet vad idrotten betyder för så många med gemenskap, tillhörighet och att må bra oavsett ålder och ambitionsnivå. Medlemsförbunden är i gång med planer och aktiviteter för återstart och vi kommer att behöva hjälpas åt över lång tid, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Det finns ett antal idrotter som ökat jämfört med tidigare år. Det är utomhusidrotter som kan ha dragit nytta av att träning rekommenderats utomhus samtidigt som många andra aktiviteter ställts in, exempel är cykel (+19 samtliga åldersgrupper), segling (11%) och golf (9%).

Bild FRI att använda

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Beslut om fördelning av 798 miljoner för återstart och kompensation2.12.2021 15:27:53 CET | Pressmeddelande

Riksidrottsstyrelsen har beslutat att fördela 798 miljoner kronor till idrottsrörelsen för återstart efter pandemin och som kompensation för verksamhet som påverkats under pandemin. Stödet fördelas till samtliga specialidrottsförbund, 2046 idrottsföreningar och riktat stöd till idrott för personer med funktionsnedsättningar, föreningar som drabbats extra hårt under pandemin och elitidrott.