Pandemins påverkan: Kvinnor drar det tyngsta lasset

Hur påverkar pandemin jämställdheten mellan män och kvinnor? Vad kan EU göra för att stärka kvinnors rättigheter? Akavia deltog som enda fackförbund i ett panelsamtal för att diskutera jämställdhetsfrågor tillsammans med EU-parlamentariker och Jämställdhetsmyndigheten.

Ulrika Husmark på Akavia deltog i EU-parlamentarikers panelsamtal kring pandemins påverkan på jämställdhet.

Pandemin har inneburit att kvinnor i högre grad drabbas ekonomiskt och att de oftare blir permitterade och arbetslösa. Detta var en del av det som diskuterades och konstaterades i panelsamtalet med EU-parlamentariker, där Akavia som enda fackförbund deltog.

– Vi har även sett att kvinnor oftare jobbar hemma än män nu under pandemin. Samtidigt uppger fler kvinnor än män att arbetssituationen blivit bättre av att jobba hemifrån då de får en bättre balans och är mindre stressade. Men att kvinnor tar ett större ansvar för det obetalda arbetet med hem och barn tydliggör och förstärker de icke jämställda skillnaderna som finns i samhället och det tycker vi är väldigt olyckligt, sa Ulrika Husmark, professionsanalytiker på Akavia under panelsamtalet.

Akavia har under såväl vår som höst 2020 genomfört undersökningar om hur pandemin påverkat arbetssituationen. Detta följdes upp av undersökningar nu i början av 2021.

– Det visar sig att män oftare får bestämma var de ska jobba. De väljer själva sin arbetsplats i högre grad än kvinnorna. Arbetsgivare ska enligt svensk lag arbeta aktivt och förebyggande för att motverka skillnader mellan könen och det arbetet ska inte ta en paus för att det pågår en pandemi.

–När pandemin är över är det viktigt att kvinnor inte halkar efter lönemässigt eller inte får samma möjligheter till utveckling och karriärkliv, oavsett om de arbetar på kontoret eller hemifrån. Det här är något som vi som fackförbund behöver fortsätta att bevaka, sa Ulrika Husmark.

Panelsamtalet går att se på SVT Forum.