Panta Pucko!
Nya produkter kommer och går men kultdrycken Pucko består. Sedan lanseringen 1954 har den klassiska chokladmjölken blivit något av en svensk nationaldryck, för många ett måste till korven eller i skidbacken.
För tre år sedan kom Pucko även i aluminiumburk. Men fram tills nu har den inte gått att panta, eftersom burkar som innehåller mer än 50 procent mjölk har påståtts orsaka dålig lukt samt påverka funktionaliteten i pantmaskinerna.
Sommaren 2020 genomförde Arla därför ett test med sex ICA-handlare i Västsverige. Ingen av butikerna märkte av vare sig dålig lukt eller problem med pantautomaterna.
– Med testresultaten i ryggen tog vi en förnyad diskussion med Returpack. Det gav resultat. Från och med i dag kan du äntligen panta dina Puckoburkar, säger Daniel Snöhäger, ansvarig för Pucko på Arla.
Drygt 1,4 miljoner burkar om året kan nu pantas istället för att slängas i metallåtervinningen, eller i värsta fall soporna. Hållbarhetsvinsterna är många. Återvunnet aluminium skapar 96 procent mindre koldioxidutsläpp än nytt. En aluminiumburk ger dessutom cirka 79 procent lägre koldioxidutsläpp per liter vid tillverkning än en normalstor glasflaska. Den väger även 20 gånger mindre och är ungefär dubbelt så effektiv att packa vid transporter.*
– Enligt våra kalkyler kommer cirka 24 ton aluminium per år att återvinnas, vilket bidrar till minskade koldioxidutsläpp på omkring 248 ton per år. Det motsvarar 250 flygresor London-New York, säger Daniel Snöhäger och sammanfattar vad han vill ha sagt i två ord: Panta Pucko!
Mer om Puckos historia – kultdrycken som överlevde
Fakta om Returpacks pantsystem
Enligt svensk lagstiftning måste alla dryckesförpackningar i plast och metall ingå i ett godkänt retursystem för att få lov att säljas i Sverige. Returpacks pantsystem är ett sådant. Till och med december 2022 kan saft- och juiceprodukter anslutas frivilligt till pantsystemet, därefter omfattas de av förordningen. Vissa mejeribaserade produkter – på metallburk – kan numera anslutas frivilligt till pantsystemet.
* Alla beräkningar bygger på att burkarna återvinns i samma grad som i dag. År 2021 återvanns 89 procent av alla sålda burkar i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum