Evanoff Group AB

Paolo Robertos italienska lyxtomater kammar hem internationellt designpris

Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke Paolos fick igår ta emot pris för sin förpackningsdesign av varumärkets exklusiva San Marzano-tomater. Priset delades ut under den prestigefyllda galan Pentawards, världens främsta tävling i förpackningsdesign som gick av stapeln på torsdagskvällen i centrala London.
Paolos San Marzano - Pentawards
I fjol lanserade varumärket Paolos ett 50-tal italienska produkter i ett exklusivt samarbete med Coop. I sortimentet ingick allt från pasta till olivolja och grönsakskonserver. En av de mer udda produkterna var Paolos San Marzano-tomater, en exklusiv tomatsort som odlas vid vulkanen Vesuvius sluttningar sydöst om Neapel i södra Italien.

Igår stod det alltså klart att Paolos San Marzano-tomater kammade hem utmärkelsen ”Bronze Award” i kategorin Fruit & Vegetables på årets upplaga av den internationella designtävlingen Pentawards.

- Jag är extremt glad över det här fina priset. Vi har verkligen satsat på förpackningsdesignen för Paolos sortiment. Alla mina produkter är av otroligt hög kvalitet och de förtjänar att paketeras på ett sätt som speglar den höga kvalitén, säger Paolo Roberto, grundare av Paolos.

Trots att Paolos San Marzano-tomater har ett rekommenderat pris i butik på 25 kronor för 400 gram, vilket är ungefär dubbelt så mycket som vanliga burktomater har försäljningen gått långt över förväntan.

- Vi sålde slut på hela den beräknade årsvolymen efter bara några månader! Den lyxiga förpackningen sticker ut i butikshyllan och jag tror att kunderna blir nyfikna på att testa. En burk med tomater för 25 kronor är trots allt något som de flesta har råd med, en slags vardagslyx, säger Ken Nygren, marknadschef på Paolos.

San Marzano-tomaten anses vara en delikatess tack vare sin unika smak och sitt fasta fruktkött. San Marzano är en produkt som innehar skyddad ursprungsbeteckning (D.O.P.), vilket innebär att allt från odling till skörd och paketering är strikt kontrollerat och reglerat i såväl italiensk som europeisk lagstiftning. Andra produkter som innehar beteckningen är bland annat drycken Champagne och vår svenska Kalixlöjrom.

Paolos San Marzano-tomater säljs hos Coop, City Gross, Delitea.se och i utvalda ICA-butiker.

Paolos San Marzano - Pentawards
Produktbild Paolos San Marzano

Evanoff Group AB
Evenemangsgatan 31

Presskontakt: +4673-7510733https://evanoffgroup.se/

Evanoff Group är en entreprenörsdriven företagsgrupp med fokus på att investera i och utveckla små till medelstora bolag inom FMCG.

Följ Evanoff Group AB

Senaste pressmeddelandena från Evanoff Group AB