Paolos

Paolo Robertos italienska lyxtomater kammar hem internationellt designpris

Dela

Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke Paolos fick igår ta emot pris för sin förpackningsdesign av varumärkets exklusiva San Marzano-tomater. Priset delades ut under den prestigefyllda galan Pentawards, världens främsta tävling i förpackningsdesign som gick av stapeln på torsdagskvällen i centrala London.

Paolos San Marzano-tomater
Paolos San Marzano-tomater

I fjol lanserade varumärket Paolos ett 50-tal italienska produkter i ett exklusivt samarbete med Coop. I sortimentet ingick allt från pasta till olivolja och grönsakskonserver. En av de mer udda produkterna var Paolos San Marzano-tomater, en exklusiv tomatsort som odlas vid vulkanen Vesuvius sluttningar sydöst om Neapel i södra Italien.

Igår stod det alltså klart att Paolos San Marzano-tomater kammade hem utmärkelsen ”Bronze Award” i kategorin Fruit & Vegetables på årets upplaga av den internationella designtävlingen Pentawards.

”Jag är extremt glad över det här fina priset. Vi har verkligen satsat på förpackningsdesignen för Paolos sortiment. Alla mina produkter är av otroligt hög kvalitet och de förtjänar att paketeras på ett sätt som speglar den höga kvalitén, säger Paolo Roberto, grundare av Paolos.”

Trots att Paolos San Marzano-tomater har ett rekommenderat pris i butik på 25 kronor för 400 gram, vilket är ungefär dubbelt så mycket som vanliga burktomater, har försäljningen gått långt över förväntan.

”Vi sålde slut på hela den beräknade årsvolymen efter bara några månader! Den lyxiga förpackningen sticker ut i butikshyllan och jag tror att kunderna blir nyfikna på att testa. En burk med tomater för 25 kronor är trots allt något som de flesta har råd med, en slags vardagslyx, säger Ken Nygren, marknadschef på Paolos.”

San Marzano-tomaten anses vara en delikatess tack vare sin unika smak och sitt fasta fruktkött. San Marzano är en produkt som innehar skyddad ursprungsbeteckning (D.O.P.), vilket innebär att allt från odling till skörd och paketering är strikt kontrollerat och reglerat i såväl italiensk som europeisk lagstiftning. Andra produkter som innehar beteckningen är bland annat drycken Champagne och vår svenska Kalixlöjrom.

Paolos San Marzano-tomater säljs hos Coop, City Gross, Delitea.se och i utvalda ICA-butiker.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Paolos San Marzano-tomater
Paolos San Marzano-tomater
Ladda ned bild

Länkar

Om

Paolos
Paolos
Evenemangsgatan 31
169 79 Solna

Konsumentkontakt: 010-330 00 77https://www.paolos.se/

Paolos är ett livsmedelsvarumärke med inriktning på mat från Italien.

Företaget grundades i slutet av 2012 och lanserade de första produkterna under varumärket "Paolos" i dagligvaruhandeln 2013. Idag är Paolos ett av de snabbast växande varumärkena inom svensk dagligvaruhandel med centralt listade produkter hos ICA, Coop, City Gross och Axfood.

Varumärket Paolos ägs och drivs av Peoples Kitchen Concept AB. Sedan 2017 är Peoples Kitchen Concept AB en del av företagsgruppen Evanoff Group.

Följ Paolos

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Paolos

Paolo Roberto gör historisk produktlansering hos Coop i höst27.8.2018 08:00:00 CESTPressmeddelande

Under hösten lanserar Paolo Roberto 52 nya italienska livsmedel under sitt egna varumärke ”Paolos”. Sortimentet består av bland annat olivolja, balsamvinäger, premiumpasta och klassiska pastasåser. Satsningen är en av de största genom tiderna i svensk dagligvaruhandel och görs exklusivt tillsammans med Coop som fram till början av 2019 har ensamrätt för att sälja Paolos nya sortiment.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum