”Pappers utspel saknar verklighetsförankring”

– Pappers utspel idag om löneutrymmet i kommande avtalsförhandlingar saknar helt verklighetsförankring. Det säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna i en kommentar.

– Vi ser framför oss en världsekonomi som viker och det finns stora orosmoln och globala risker. Dessutom är produktiviteten svag i Sverige. Vi har en negativ produktivitetstrend och det är en oroande utveckling, understryker Per Hidesten och fortsätter:

– Dessutom finns det risker som påverkar världsekonomin och som nu realiseras – handelskrig, brexit, kraftig inbromsning i den kinesiska ekonomin, sjunkande BNP-siffror från Tyskland, samt politisk instabilitet i flera länder. Det är den verklighet som vi tar med oss i avtalsförhandlingarna.

– Parterna måste ta ansvar och komma överens om avtal som stärker industrins konkurrenskraft på lång sikt och detta sker inom ramen för Industriavtalet, säger Per Hidesten.

– Om vi ska behålla industrijobben i Sverige måste vi fortsätta växla ned löneökningstakten. Vi är en exportberoende sektor – i princip allt som produceras exporteras och vi verkar på en global marknad. Därför har vi inte råd med högre löneökningar i Sverige, jämfört med våra viktigaste konkurrentländer, avslutar han.

Pressbild, Per Hidesten:

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1 000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda. Svensk basindustri är en stark motor för svensk ekonomi och står för en nettoexport på 135 miljarder kronor och cirka 260 miljarder kronor i sammanlagt exportvärde.

Seminarium i Almedalen: Avtal20 – Renässans eller stagnation för basindustrin?1.7.2019 11:55:58 CESTPressinbjudan

Den svenska basindustrin är en av grundpelarna för det svenska välståndet. Den halkar efter, bland annat på grund av långa tillståndsprocesser, svårigheter att rekrytera rätt kompetens samt höga arbetskraftskostnader. Mellan åren 2005 till 2017 minskade produktionsvärdet med 7 procent. Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa? Kan vi vända en stagnation till renässans och förnyelse? Och vad krävs för att lyckas med en industriell förnyelse?