Par i magnumlansering från Domaine Rolet: Côtes du Jura Blanc Tradition 1988 och Arbois Trousseau 1986

Nu lanseras två minst sagt unika viner på magnumbutelj från Domaine Rolet: Côtes du Jura Blanc Tradition 1988 och Arbois Trousseau 1986! Den 29 april släpps 360 buteljer av vardera i Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnummer är 90296 respektive 90296. Priset är 595 kr för respektive flaska.

DomaineRolet är en av de legendariska egendomarna i Jura. Vingården grundades redan år 1942 och är Juras första självständiga egendom. De arbetar småskaligt och hållbart, alla druvor skördas manuellt och inga kemiska bekämpningsmedel används. År 2020 startade de även sin resa mot att bli ekologiskt certifierade. Deras viner kännetecknas av renhet och balans och de speglar sin terroir på ett ärligt och rättframt sätt.

Egendomen har även en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. I år lanserar importören Spring Wine & Spirits hela fyra olika viner ur denna unika samling. Den 29 april släpps Côtes du Jura Blanc Tradition 1988 och ArboisTrousseau 1986. Det är två minst sagt mäktiga vinupplevelser, 2 x 1500 ml buteljerad vintradition från en av Frankrikes mest intressanta vinregioner. De är dessutom fantastiska exempel på lagringspotentialen hos DomaineRolets viner.

Côtes du Jura Blanc Tradition 1988

Côtes du Jura Blanc Tradition 1988 är ett oxidativt vin (vilket betyder att vinet har exponerats för syre under flera års lagring) och representerar en av de klassiska vinstilarna i Jura. Vinet görs på 50 procent savagnin och 50 procent chardonnay. Druvorna skördades manuellt. Savagnin-druvorna lagrades fyra år ”sous voile” (vilket betyder ”under jästtäcke”) på 225-liter stora ekfat. De faten fylls inte ända upp, för att lämna utrymme för syre. En hinna av jäst bildas, som kallas för ”voile”. Chardonnay-druvorna lagrades i fyra år på stora gamla fat, så kallade foudres, som toppas upp. Den slutgiltiga blenden gjordes tre månader innan buteljering. Vinet fick minimal filtrering.

Vinet bjuder på underbart komplexa aromer av nötter och exotiska stenfrukter. Smaken är torr och läckert nötig med inslag av solmogen citrus, bivax, gula stenfrukter, omogen ananas, passionsfrukt, nykokt saltkola, diskreta fattoner och en intensivt uppfriskande syra.

Det här är ett fantastiskt matvänligt vin som passar till både chark- och osttallriken (allra helst med klassikerkomboncomté), långkok på fläsk, konfiteradeanklår eller smakrika skaldjur som krabba och gratinerad hummer. Serveras med fördel vid 14-15C.Lagringspotentialen är oändlig för en oöppnad flaska. En öppnad flaska bör konsumeras inom en vecka.

Lansering: 29 april i Systembolagets tillfälliga sortiment, kan beställas till samtliga butiker.

Antal flaskor som släpps: 360

Art.nr: 90296 | Pris 595 kr | Alk.halt: 13% vol. | Volym: 1500 ml

ArboisTrousseau 1986

ArboisTrousseau 1986 är gjord på 100 procent trousseau. Druvorna kommer från lieux-dits Montesserin i Arbois, Chagnon och Euvrin i Montigny. De skördades manuellt. Efter sedvanlig rödvinsframställning lagrades druvorna i minst 20 månader på stora ekfat, så kallade foudres, innan buteljering. Vinet fick minimal filtrering.

Vinet bjuder på en finstämd och parfymerad doft med rödbäriga inslag, lätt animaliska toner och höstaromer av multna löv. Smaken är medelfyllig med eleganta toner av polerat läder, höstskog, röda äpplen, apelsinskal och pioner. Syran är mjuk och tanninerna silkeslena. Det här är ett fantastiskt fint exempel på hur trousseaudruvan kan åldras med elegant komplexitet.

Ypperligt dryckesalternativ till chark- och ostbrickan, smakrika patéer, klassisk kyckling, fläskkorv, råbiff, tonfisk eller en smakrik paella. Serveras med fördel vid 15 C. Lagringspotentialen är oändlig för en oöppnad flaska. En öppnad flaska bör konsumeras inom två dagar.

Antal flaskor som släpps: 360

Art.nr:92504 | Pris 595 kr | Alk.halt: 13% vol. | Volym: 1500 ml