Par vann 51 miljoner när 209 miljoner delades ut i Angered

Idag delades Postkodlotteriets rekordstora vinst på 209 miljoner kronor ut i Angered i Göteborg. Totalt blev 18 personer miljonärer efter dagens utdelning. De största checkarna gick till makarna Inga och Roger Harström som kunde lämna vinstutdelningen 51 miljoner kronor rikare.

Inga Harström och maken Roger vann 51 miljoner kronor tillsammans i Postkodlotteriets grannyra.

Förra veckan avslöjades det att postnummer 424 38 i Agnesberg i Göteborg hade vunnit i Grannyran. Idag samlades alla vinnarna på torget i Angered för att ta emot sina checkar och äntligen få reda på hur mycket de hade vunnit. På postnumret fanns 105 lottköpare. Många anhöriga, grannar och vänner hade kommit dit för att fira vinnarna.

Lottköparna på den vinnande postkoden fick dela på den största delen av pengarna, över 139 miljoner kronor. När det var dags att avslöja vilken den vinnande postkoden var hördes det mycket rop i publiken när alla önskade att just deras postkod skulle visas på skärmarna. När programledaren Rickard Sjöberg avslöjade att den vinnande postkoden var WB blev det stort jubel i publiken. Rickard Sjöberg fick dela ut guldkuvert till vinnarna som alla blev mångmiljonärer. På deras önskelistor fanns bland annat resor, en husbil och större lägenheter. Många av vinnarna ville också dela med sig av pengarna till familj och släkt.

Paret som kunde gå hem med allra mest pengar var Inga Harström, 77 och maken Roger Harström, 77. På deras vinstcheckar stod det 29 745 206 kronor respektive 22 157 143 kronor. Över 51 miljoner kronor tillsammans. Det är den största vinsten som Postkodlotteriet har delat ut till ett par. Inga hade sällskap av sina döttrar på scenen och fick dra både sin och makens vinstcheck. Det blev känslosamt, tårar och mycket glädje när de fick se vinstsummorna.

– Vi har lagt champagnen på kylning och ikväll ska vi fira hemma med barn och barnbarn, det blir familjekalas, berättade Inga Harström.

När Rickard Sjöberg frågade vad de skulle hitta på med vinstpengarna var det framförallt makens önskning om att åka ångtåg i Sverige som kom på tal.

– Det finns gamla järnvägar som man kan åka på. Vi tar med våra barn och barnbarn, sa Inga Harström.

Den yngsta vinnaren i postkoden var Rami Metto, 27 år. Han hade haft en lång och nervös vecka i väntan på söndagens vinstutdelning. Med sig på scenen hade han sin mamma Assia Metto. När han drog ut sin check på 6 677 495 kronor jublade han och viftade med checken i luften.

– Herregud! Det är helt sanslöst och väldigt härligt, utbrast han.

Han visste direkt vad han ville göra för pengarna.

– Jag vill köpa en lägenhet till min mamma och en större lägenhet till mig själv.

Om Grannyran

Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har. Alla lottköparna i postnumret fick dela på en tredjedel av potten, nästan 70 miljoner kronor. Personerna boende i den vinnande postkoden, som är en mindre del av postnumret, fick dessutom dela på den resterande potten, drygt 139 miljoner kronor.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 17 januari kl. 19.30.

Bilder från Grannyran finns att hämta på:

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Förutom lotter erbjuder Postkodlotteriet också bingo och skraplotter online. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.