Djurens Rätt

Paradiset antar löftet som ger kycklingar en bättre tillvaro

Dela

Livsmedelskedjan Paradiset blir det första svenska företag att ställa sig bakom ”European Chicken Commitment” som är de förändringar som Djurens Rätt vill se hos den svenska kycklingbranschen.

Paradiset går längre än kraven i European Chicken Commitment och kräver att alla kycklingar ska ha fått tillgång till utomhusvistelse
Paradiset går längre än kraven i European Chicken Commitment och kräver att alla kycklingar ska ha fått tillgång till utomhusvistelse

Genom att ställa högre krav och välja råvaror och produkter med omtanke vill Paradiset vara en mer etisk livsmedelskedja. Butikerna, som nu finns på tre platser i Stockholm, startades bland annat för att grundaren och VD:n Johannes Cullberg ville göra skillnad för både djur, natur och människor. Just kycklingarna ligger Johannes varmt om hjärtat.

– För oss på Paradiset är det ett självklart beslut, vi kan inte fortsätta behandla kycklingarna som vi gör i dagsläget. 100% av all kyckling som säljs på Paradiset har möjlighet att gå och sprätta utomhus, säger Johannes Cullberg, VD och grundare av Paradiset.

Djurens Rätt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 30-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurväldfärdsnivån för kycklingarna. Kriterierna går under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag världen över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött.

– Det är oroväckande att branschorganisationen Svensk Fågel inte vill ta tag i den här frågan, säger Johannes Cullberg.

Djurens Rätt har upprepade gånger bjudit in till dialog med branschorganisationen Svensk Fågel för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, men intresset har hittills varit svalt.

–  När Svensk Fågel stänger dörren för förbättringar så står Paradiset upp för djuren i och med att bli det första svenska företag som antar kriterierna. Vi är oerhört glada över Paradisets beslut som kommer göra stor skillnad för Sveriges vanligaste djur, kycklingarna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att de får gå utomhus (något som endast 1 % av kycklingarna får göra i Sverige idag) och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment är bland annat Pret A Manger, Nestlé och Unilever.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Paradiset går längre än kraven i European Chicken Commitment och kräver att alla kycklingar ska ha fått tillgång till utomhusvistelse
Paradiset går längre än kraven i European Chicken Commitment och kräver att alla kycklingar ska ha fått tillgång till utomhusvistelse
Ladda ned bild
Paradiset Logotyp
Paradiset Logotyp
Ladda ned bild

Länkar

Om

Djurens Rätt
Djurens Rätt
Adress: Hornsgatan 123
117 28 Stockholm

08 - 555 914 00http://www.djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. 

Följ Djurens Rätt

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum