Paradisstränder och upplevelser – svenska resenärers drömresmål

Två trender går tydligt att urskilja när svenska resenärer ska lista sina drömresmål: det är till paradisstränder eller upplevelseintensiva destinationer som resan helst ska gå. Allra flest drömmer om att resa till Maldiverna följt av Australien, Nya Zeeland, USA och Japan, enligt Tickets Sifoundersökning.

Australien hamnar högt upp på listan över svenska resenärers drömresmål.

Långa flygresor är inget som avskräcker när svenska resenärer ska lista sina drömresmål. Få drömresmål ligger i Europa – endast Italien och Island kvalificerar sig på topplistan. Istället är det mer långväga destinationer som lockar, när svensken får drömma sig bort.

- Flest svenska resenärer drömmer om att resa till långväga, exotiska resmål som Maldiverna, Australien, Nya Zeeland, USA och Japan. Maldiverna är sinnebilden av paradiset med sitt turkosa vatten, silkeslena stränder och massvis med små öar att upptäcka, säger Katarina Daniels, PR och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Kritvit sand och vajande palmer till trots - tidigare Sifoundersökningar genomförda på uppdrag av Ticket har visat att möjligheter till utflykter och andra typer av maxade upplevelser under en utlandssemester stadigt har ökat i betydelse när svenska resenärer listar vad som är viktigast när de väljer resmål inför en utlandsresa. Att mångas drömresmål går till destinationer som Australien, Japan och USA ligger helt i linje med denna utveckling. Fler och fler resenärer vill komma hem fyllda nya intryck och möten med spännande kulturer, och inte bara ha fått en avkopplande vecka i solen. Många drömmer om Australien, som med sin enorma yta erbjuder allt från vackra storstaden Sydney till fantastiska naturupplevelser både längs kusten och inåt landet. Intresset för Nya Zeeland tog fart för flera år sedan, då landets vackra landskap fungerade som kuliss under inspelningen av Sagan om Ringen-filmerna, och har varit stadigt ökat i popularitet sedan dess.

- Det är fantastiskt roligt att fler och fler svenskar väljer drömresmål som verkligen ger livslånga minnen. Resor och de erfarenheter som möten med andra kulturer ger behövs för ett öppet, tolerant samhälle, säger Katarina Daniels.

Hit går svenska resenärers drömresa

1. Maldiverna
  2. Australien
  3. Nya Zeeland
  4. USA
  5. Japan
  6. Italien
  7. Karibien
  8. Hawaii
  9. New York
  10. Island

Källa: Tickets Sifoundersökning

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Australien hamnar högt upp på listan över svenska resenärers drömresmål.

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.