Paradisstränder och upplevelser – svenska resenärers drömresmål

Två trender går tydligt att urskilja när svenska resenärer ska lista sina drömresmål: det är till paradisstränder eller upplevelseintensiva destinationer som resan helst ska gå. Allra flest drömmer om att resa till Maldiverna följt av Australien, Nya Zeeland, USA och Japan, enligt Tickets Sifoundersökning.

Australien hamnar högt upp på listan över svenska resenärers drömresmål.

Långa flygresor är inget som avskräcker när svenska resenärer ska lista sina drömresmål. Få drömresmål ligger i Europa – endast Italien och Island kvalificerar sig på topplistan. Istället är det mer långväga destinationer som lockar, när svensken får drömma sig bort.

- Flest svenska resenärer drömmer om att resa till långväga, exotiska resmål som Maldiverna, Australien, Nya Zeeland, USA och Japan. Maldiverna är sinnebilden av paradiset med sitt turkosa vatten, silkeslena stränder och massvis med små öar att upptäcka, säger Katarina Daniels, PR och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Kritvit sand och vajande palmer till trots - tidigare Sifoundersökningar genomförda på uppdrag av Ticket har visat att möjligheter till utflykter och andra typer av maxade upplevelser under en utlandssemester stadigt har ökat i betydelse när svenska resenärer listar vad som är viktigast när de väljer resmål inför en utlandsresa. Att mångas drömresmål går till destinationer som Australien, Japan och USA ligger helt i linje med denna utveckling. Fler och fler resenärer vill komma hem fyllda nya intryck och möten med spännande kulturer, och inte bara ha fått en avkopplande vecka i solen. Många drömmer om Australien, som med sin enorma yta erbjuder allt från vackra storstaden Sydney till fantastiska naturupplevelser både längs kusten och inåt landet. Intresset för Nya Zeeland tog fart för flera år sedan, då landets vackra landskap fungerade som kuliss under inspelningen av Sagan om Ringen-filmerna, och har varit stadigt ökat i popularitet sedan dess.

- Det är fantastiskt roligt att fler och fler svenskar väljer drömresmål som verkligen ger livslånga minnen. Resor och de erfarenheter som möten med andra kulturer ger behövs för ett öppet, tolerant samhälle, säger Katarina Daniels.

Hit går svenska resenärers drömresa

1. Maldiverna
  2. Australien
  3. Nya Zeeland
  4. USA
  5. Japan
  6. Italien
  7. Karibien
  8. Hawaii
  9. New York
  10. Island

Källa: Tickets Sifoundersökning

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Australien hamnar högt upp på listan över svenska resenärers drömresmål.

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.