Parafriidrotten en del av Svensk Friidrott från 2022

Från den 1 januari välkomnar Svensk Friidrott parafriidrotten, som tidigare har tillhört Parasport Sverige. Arbetet med övertagandet har pågått i två år och det blir startskottet för att göra friidrotten tillgänglig för fler.

Svensk Friidrott befinner sig idag i en inkluderingsprocess, där parafriidrotten lämnas över från Parasport Sverige till Svensk Friidrott. Efter årsskiftet går projektet i mål vilket innebär att Svensk Friidrott tar på sig ansvaret att administrera och utveckla friidrott för personer med funktionsnedsättning. Svensk Friidrotts ambition är att väcka intresset hos föreningar och distrikt för att inkludera fler som vill testa på idrotten.

– Svensk Friidrott är mycket positiva till att parafriidrotten kommer hem till vår organisation. Vi har som tydlig målsättning att verksamheten för de paraaktiva ska präglas av hög kvalité, ett inkluderande förhållningssätt och att varje engagerad person ska känna att de ständigt kan utvecklas, säger Johan Storåkers, ordförande i Svensk Friidrott.

– För att ge paraidrottare bästa möjliga förutsättningar är det viktigt att skapa full delaktighet och inkludering. Parasporten ska vara en självklar del i idrottsrörelsen – inte en särlösning. Nu lämnar vi över ytterligare en idrott till sitt naturliga hemförbund och det känns tryggt. Svenska Friidrottsförbundet har kommit långt och visat på ett proffsigt och dedikerat arbetssätt under hela i inkluderingsarbetet, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande för Parasport Sverige.

Begreppet parafriidrott syftar till motion, träning och tävling för personer med rörelse-, syn- eller intellektuell funktionsnedsättning. Idag bedriver omkring 60 friidrottsföreningar över hela landet verksamhet för personer med funktionsnedsättning och fler är på gång.

Från och med årsskiftet kommer Svensk Friidrotts fokus ligga på att stärka föreningar och distrikt att arbeta aktivt för att inkludera personer med funktionsnedsättning i friidrotten på lokal nivå. Friidrotten har under många år tappat utövare och den trenden behöver vändas på för att utveckla parafriidrotten och få fler utövare att ta sig till den absoluta världseliten. Samarbetet med Parasport Sverige kommer fortsatt att vara en nyckel för att lyckas med arbetet.

På vår undersida om parafriidrott finner ni allt som rör träning, tävling, klassificering och annat.